woensdag 7 mei 2014

Spinder, recensie door Iman

Wat vonden enkele juryleden van de KJV van "Spinder"?

Hieronder kunt u nog een recensie lezen


Hidde is een jongen van 11 jaar.  Hij wordt ook wel Spinder genoemd, maar daar is hij niet zo blij mee.  Hij heeft een oudere broer Jeppe (14).
Samen met zijn broer heeft Hidde in hun nieuwe huis een kelder ontdekt, waar niemand anders iets van afweet.  In die kelder heeft hij zijn insectenverzameling.  Van dode, maar ook levende insecten.
Hidde en zijn broer zijn vaak alleen thuis.  Jeppe zit in een band en wil met zijn drumstel naar de kelder verhuizen.  Ij vindt dat Hidde zijn insecten maar weg moet halen.  Maar daar heeft Hidde helemaal geen zin in.  Hji verzint plannetjes om dit tegen te houden.  Kortom: het is oorlog!  Maar niet alleen de kelder is geheim.  Hidde en Jeppe hebben ook een ander, verschrikkelijk geheim waar niemand iets van af weet…

Het boek is zo gemaakt dat het net lijkt of het het schrift of dagboek van Hidde is, met zelfgemaakte tekeningen.  Soms zijn de letters kleiner gedrukt en soms groter.  Als Jeppe, dit dagboek vindt, schrijft hij er ook iets in: de letters zijn dan in hoofdletters geschreven en je ziet twee geplette insecten.  Ik vond dit leuk gedaan (alleen jammer van de insecten).

Hidde denkt veel na over hoe hij zijn broer kan stoppen.  Hij is bedst eenzaam.  Jeppe is een beetje een stoerdoener.  Hij doet gemeen tegen Hidde.  Hij noemt hem Spinder en maak insekten dood.
Spinder is een grappig boek, maar er komen ook trieste dingen in voor.  Triest om te lezen is het stukje waarin je te weten komt hoe de oudste broer is gestorven.

In het boek sluit Jeppe Hidde op in de kelder: dit klopt wel in het verhaal, maar ik vind het tocht een beetje vreemd om zoiets te doen.  Daarom denk ik dat dit in het echt niet zo snel zou gebeuren.
Ik vond het een goed boek dat ik snel heb uitgelezen.  Ik kon gewoon niet stoppen met lezen.  Ik vind het leuk dat Hidde van insekten houdt en de tekeningen vond ik ook heel leuk.

Spinder / Simon van der Geest ; Karst-Janneke Rogaar (ill.).- Amsterdam : Querido, 2012.- 232p.: ill.- ISBN 978 90 451 12800 0