maandag 29 januari 2007

De winter van de Belgica / Willy Schuyesmans

Jan Van Mirlo monstert aan op de Belgica als lichtmatroos. Samen met 23 andere bemanningsleden, onder leiding van commandant Adrien de Gerlache, zal hij naar de Zuidpool varen met het schip. De expeditie heeft vooral een wetenschappelijke bedoeling, en het boek leert de lezer heel wat. Toch is dit boek benadert vanuit de menselijke kant. Hoe overleef je in zulke barre omstandigheden? Wat doe je als je bijna een jaar vastzit in het pakijs? Heel vlot geschreven, en aangenaam lezen. Vooral bij 36C° in je tuinstoel. Je koelt ervan af. En je leeft intens mee met de bemanning van de Belgica. Ik wil nu heel gauw ook een keer een boek gaan lezen dat al tijden in mijn kast staat (en ben erg blij dat dat boek daar nog staat!), dit keer een dagboek van de Zuidpoolreis van Roald Amundsen, die trouwens ook meevoer met de Belgica. Hij ondernam zijn expeditie in 1910-1912
De winter van de Belgica / Willy Schuyesmans.- Leuven : Davidsfonds,2005.- 112p.: ill (foto's).- ISBN 90-5826-325-8

*Wie weet hierover meer: Na het lezen van het eerste boek, en het denken om te gaan lezen van het tweede vermelde boek, dacht ik aan een radiodocumentaire die een aantal jaar geleden (en NIET die uit 1978!) is uitgezonden, over Scott en Amundsen tijdens hun reis. Helaas was het niet het verhaal van dat boek dat ik kocht. Dit was echt een aangrijpend verteld relaas, met een heel mooie vertelstem. Ik vermoed dat dit document, ergens in 2001, 's avonds op Radio 1 is uitgezonden, in een tiental weken. Wie kan mij helpen? Is deze documentaire eventueel in boekvorm verschenen en vind ik dit niet?*