maandag 27 augustus 2007

Iets over Astrid Lindgren


(Afbeelding afkomstig van Leesplein.nl)
26 augustus. Het laatste weekend van de zomervakantie is aangebroken. Dat betekent in mijn jargon: "cultuurmarkt Antwerpen". Aaah! Ik kijk er elk jaar een ietwat rijkhalzend naar uit. (Omdat er dingen zijn waar ik veel harder naar uitkijk. Zoals ECHT dingen te gaan ondernemen, warme avonden in theaterzalen verzekeren bijvoorbeeld). Dit jaar vind ik voor mezelf dat de cultuurmarkt weinig biedt, en hang ik rond in de KBC-toren (ook wel "De Boerentoren" genoemd.) Ik kom bekenden tegen, en zij mij. Ik kijk graag naar "Buiten de lijntjes gekleurd. Ik wil vooral een portie "Astrid Lindgren." - een mooie oude vrouw die 94 werd. Ze overleed in 2002. Dit jaar zou ze in november, 100 worden, en dat wordt gevierd! Rita Verschuur, haar vaste vertaalster, komt vertellen over het leven van Astrid, en dat van haar kinderen. Hoe haar leven doorschemert in haar boeken. We kijken drie filmstukjes : eentje uit "De gebroeders Leeuwenhart", in het Zweeds gesproken - heerlijk!, In mijn achterhoofd speelt wat Verschuur vertelde over wat het verhaal van "De Gebroeders Leeuwenhart" eigenlijk is - behalve een van de mooiste en tegelijk hardste kinderboeken die ik ken - namelijk de doodsstrijd van Kruimel. Tijd om het boek nog eens te herlezen, misschien, of er misschien toch in te zien wat ik er zelf in wil zien. Een mooi verhaal over doodgaan, en dat het misschien allemaal zo erg niet is, omdat je iedereen die wegvalt, en die je lief is, toch weer tegenkomt. In Nangiala. Er is "Rasmus en de landloper - "hey, net aangekocht!" - wat ook een mooi stukje film is, maar met een vreselijke overdubbing in het Nederlands. Of de van vlees en bloed- kleuter Lotta, die wegloopt van huis omdat ze een priktrui aanmoet. Straks heb ik de hele Astrid Lindgren bibliotheek in mijn kast. Zeker weten. Ik herinner me niet dat mijn ma ons ooit Astrid Lindgren voorlas, niet Pipi (die niet mijn favoriete personage is, en nooit geweest is, naar wat ik me herinner uit de film die ik weleens moet gezien hebben.), en niet de anderen. Astrid Lindgren is een ontdekking via Bart Moeyaert, en Elisa, geloof ik. En wat voor een!