vrijdag 6 juni 2008

In de kijker...

Floor de Goede! Deze stripjesmaker zal samen met Edward van de Vendel een boek uitbrengen: "Opa laat zijn tenen zien". Het boek zal eind augustus, begin september verschijnen. "Wat is er speciaal aan een boek van Floor en Edward?" hoor ik sommigen denken. Wel, laat ik meestal van Edward van de Vendel vinden dat hij prachtige dingen te boek stelt, waaronder onlangs nog "De Gelukvinder", een boek dat hij samenschreef met Anoush Elman. Van Floor de Goede had ik omzeggens nog nooit gehoord, en ik weet eigenlijk ook niet meer zo hoe ik op zijn site terecht ben gekomen. Hij is vooral goed in het tekenen van zichzelf, en als je - niet eens zo goed kijken noodzakelijk - naar zijn fotootje kijkt en naar zijn dagelijkse stripje op zijn site, zie je treffende gelijkenissen. Hij heeft nu al zeven bundelingetjes uit, en die zijn behalve twee die ik vorige week gekocht heb, straks allemaal van mij. De stripjes zijn situaties uit het dagelijkse leven - Het dagelijkse leven van Flo en Bas, met name - maar ALLES aan die stripjes klopt. De tekst, de onweerstaanbaar grappige tekeningen, en de heerlijke vorm van herkenning... Bovendien zijn de stripjes erg grappig zonder wat mij betreft vulgair te worden. Ach, leve Flo!
Oh, en dat "speciale" aan het boek dat Edward en Flo samen maakten? Het is een boek met gedichten erin! Gedichten van Edward! En het is een boek met tekeningen in! Van Floor! Jeey!