maandag 5 mei 2014

Kinder- en Jeugdjury 2013-2014 : De sfeer...

 
 
Wie er gisteren in Turnhout bij was weet al dat het een prachtige dag met veel zon was.  Ondanks dat prachtige weer waren weer heel wat juryleden en begeleiders van de Kinder- en Jeugdjury paraat voor een hele dag boekenplezier, vertelmomenten en workshops.  En vooral: welk boek zou de grote winnaar voor een bepaalde leeftijd zijn?  Elke groep (van 4 tot 16 jaar, verdeeld over zes leeftijdsgroepen) had zijn eigen bekroningsmoment.
 
Het Grote Bekroningsfeest van de Kinder- en Jeugdjury is elke keer weer een hoogdag voor en van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen.  Ook deze keer verbaasde het auteurs wel eens dat hun boeken zo grondig gelezen werden.  En dat kinderen die deelnemen aan de Kinder- en Jeugdjury echt wel lezers blijken. 
 
Auteurs uit Nederland kijken ervan op:  Hun boeken worden echt gelezen!  In Nederland is het systeem van hun Kinderjury meer gericht op het stimuleren van de boekverkoop.  Kinderen hoeven zelfs geen boek te lezen om er toch op te mogen stemmen.

Dit is het wezenlijke verschil met onze Vlaamse Kinder- en Jeugdjury: tien boeken, dik, dun, of dikker: om geldig te mogen stemmen moet je doorzetten.  Dat vraagt veel van kinderen en jongeren, maar het loont zo erg de moeite, en voor mij is het een van de mooiste dingen aan de Kinder- en Jeugdjury: boeken die misschien anders nooit zouden gevonden worden, toch aanbieden.  Je ziet wel wat er dan uit komt. Als begeleider  openstaan voor wat aarzelende vragen soms: “mag ik zeggen dat ik een boek niet goed vind?”  “Moet ik het dan uitlezen?”. 
Alles kan, alle vragen komen aan bod, en dat maakt de Kinder- en Jeugdjury rijk.  Rijk aan verschillende meningen, respect voor elkaars mening en vooral het praten over boeken met andere juryleden uit de groep, onder leiding van een helpende volwassene. Kinderen op weg helpen, dingen laten ontdekken, ook dat is mooi.

Bij zoveel moois horen zes top 3-tjes, die ik u maar wat graag meegeef. 
En oh: ik wil me excuseren: wie op de video klikt en prompt met het KJVlied in zijn hoofd zit, geschreven in 2009 door Joke van Leeuwen, met muziek van Caroline Deutman: sorry.  Maar het moet.  Het geeft precies weer waar het de KJV om te doen is.

Meer informatie over de Kinder- en Jeugdjury staat hier