zondag 8 januari 2017

De Kinderboekenkerstkwis van Kjoek 2016: NET niet!

Tijdens de voorbije kerstvakantie deed ik net als een paar andere kinderboekenmensen weer mee aan de Kerstvakantie Kinderboekenkwis van Kjoek. Dat deze editie de laatste was, wisten we bij de start nog niet. Als deelnemers vinden we het jammer, dat Richard Thiel stopt om de kwis te maken, maar we hebben er alle begrip voor. De tijd die Richard in de kwis stak, om 95 vragen (bij benadering) in tien categorieën te bedenken, én ze bovendien per categorie zelfs aan elkaar te linken, het kruipt volgens mij niet in kouwe (of zelfs warme) kleren.

Nu, de kwis dit jaar viel voor mij reuze mee, en ik deed leuke ontdekkingen. "Welke vragen had jij niet"?

Welaan, laat ik daar eens mee beginnen, en hier tegelijk uit de doeken doen waarom een meisje met een flamencojurk aan, de oplossing was die ik had, maar die fout bleek.


Boektitels werden uitgebeeld doormiddel van emoji's. Er was ons enige mildheid beloofd, en dat ging dus vrij goed.

Waarom ik bij nummer 6 Lotte en Roos: De meisjes tegen de jongens / Marieke Smithuis / Annet Schaap (ill.) koos? Omdat ik Jaap Friso hartelijk wil danken voor de tips, en omdat het tijdens de kwissen altijd heel fijn kletsen is samen, en omdat er een "Roos" in de emoji's stond. En omdat jongens in boeken vaak stoer zijn, en ik vond dat van dat dansende flamencomeisje ook. Dat Richard opwerpt dat hij dit meisje dan geen flamencojurk zou geven: ik kan er best mee leven.

De oplossing is veel leuker, maar ik ken het boek niet: Flamenco meets flowerpower / Simone Arts

Ik denk dat ik verder alle emoji's "geboekt" heb, maar er zitten volgens mij fouten tussen, die ik later nog zal nakijken. van 10 had ik geen enkel idee en dat was Jan Toorop : het lied van de tijd / Kitty Crowther

Bij dag 7, die "voor het eerst" heette, ging ik er van uit dat de mensen in de omschrijvingen voor het eerst een boek voor kinderen/jongeren hadden geschreven. Dat klopt ook. Ik moet ook hier nog nakijken of de rest klopt, maar vraag 3 bleek daar ook te taai: 6 maart 1963, Granollers, Spanje.
Spoken kloppen niet van Eulàlia Canal Iglesias

De categorie die "De vier windstreken" was, miste een 3tal antwoorden:


4. ik zie en zag er de stijl van Fiep Westendorp in, maar kon niet vinden welk boek het dan zou zijn: Het gouden Fiep boek (illustraties van Fiep Westendorp) 

6. heb ik ook mijn tanden op stuk gebeten: De legenden / Pittacus Lore (vertaald door William Oostendorp)

en ook 7 kon ik niet thuisbrengen: Lily (serie: Zomers in Zuid-Frankrijk)

En terwijl ik zat de denken dat alle boeken door uitgeverij "De vier windstreken" werden uitgegeven in 2016 ging het meestal een "aahhh, op DIE manier" andere richting uit... Ook daarom is deze kwis zo leuk, om de ontdekkingen die je pas doet als je middenin een categorie zit, of pas als je de oplossingen voor je neus ziet, zoals bij deze, die telkens Noord, Oost, Zuid en West (en soms ook "de vier windstreken" ) bevatten.