maandag 16 januari 2017

Kjoekkwis 2016, categorieën 6 en 7: OOK al juist!

Deze categorie was "Titelhelden". De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik deze tot een goed einde bracht omdat ze goed op te zoeken waren...

Negen citaten uit boeken uit 2016, waarin steeds een naam weggelaten is. Welke namen zijn het?

1.       Eigenlijk heet ik [...] Sofie. [...] naar mijn oma, de moeder van mijn moeder, en Sofie omdat dat papa’s lievelingsnaam is. Nils is de enige die mij Annebino noemt.
Anne en de strijd tegen de monstermeiden / Audhild Solberg ; Bernadette Custers (vert.)

2.       Dan buigt T.rex haar kop naar beneden. Onder haar zware wenkbrauw richt ze haar oog onderzoekend op [...]. Haar bek gaat open… Haar gebit lijkt net een fietsenrek. Het stinkt verschrikkelijk!
Jake en de t-rex / Daan Remmerts de Vries ; Thé Tjong-Khing

3.       Merel stak haar vinger op. [...] knikte haar toe. ‘Kunt u nog steeds vogeltaal praten?’ vroeg ze. [...] keek vragend. ‘Kè ta tak?’
Juf Waz Noenka (Lydia Rood)

4.       De dag waarop mijn broertje in de kattendoos kroop, was de dag waarop ik wist dat ik nooit meer een normaal leven zou leiden. En dat zegt nogal wat, want mijn leven was al nooit echt normaal. Maar met Julius is het net als wanneer je voor het eerst in het Guinness World Records-boek hebt gekeken: je kunt niet anders dan er de rest van de dag aan blijven denken, zelfs al schreeuwt de juf: ‘[...], het is nog maar de derde schooldag! Kun je dat dagdromen op zijn minst bewaren voor dag vier?’
Lucas op weg naar een wereldrecord / Molly B. Burnham ; Sandra C. Hessels (vert.)

5.       Vlak voor zijn voeten lag het. Het ding. Het wezen. Nee, het beest. Het was een levend beest. Een gigantisch, glibberig, bibberig beest van geel bont. [...]s ogen flitsten heen en weer.
Ollie en het kronkeldier / Wilma Geldof ; Marieke Nelissen (ill)

6.       Dit is [...]. [...] is dol op problemen. Het allerliefst lost ze die allemaal op. En zijn er geen problemen meer? Geen probleem, dan maakt [...] er gewoon weer nieuwe problemen bij.
Pien en de spoken / Myrthe van der Meer

7.       We lieten haar los, liepen naar het raam en gooiden het open. We vingen de regen op in ons gezicht. Heel even schoven de wolken uit elkaar, alsof ze [...] erdoor lieten, rechtstreeks de hemel in.
Sien’s hemel / Bibi Dumon Tak ; Annemarie van Haringen (ill.)

8.       Achter [...]’s moeder verscheen een Japanse jongen. Een jongen in zwarte kleren. Zwarte ninjakleren! Aan zijn voeten droeg hij zwarte ninjaschoenen.
Timo en de oppasninja / Lisa Boersen ; Edwin Rehmrev (ill.)

9.       Het eiland is klein. Alles lijkt vredig en veilig, maar door de loeiende wind en het licht van de maan kan [...] niet slapen.
Yuna’s maan / Hans Hagen ; Martijn van der Linden (ill.)


Categorie 7 heette "Voor het eerst". Deze mensen schreven volgens mij hun eerste boek voor kinderen en jongeren:


Acht tijden en plaatsen in acht verschillende landen. Welke boeken horen daarbij?

1. 30 augustus 1944, Westernieland, Nederland
Met Annie en Joop naar de bioscoop / Freek de Jonge ; Erik Kriek (ill.)

2. 27 augustus 1955, Brussel, België
Ik ben kameleon / Kristien Hemmerechts ; An Candaele

4. 11 juni 1968, Hamilton, Ontario, Canada
Blommetjes / John Arno Lawson ; Sydney Smith

5. 2 februari 1970, Winchester, Engeland
De koninklijke konijnen van Londen / Santa Montefiore, Simon Sebag Montefiore, Kate           Hindley, Hanneke van Soest

6. 19 december 1975, Lincoln, Nebraska, Verenigde Staten
De wrekers 1 ; Staalhard / Brandon Sanderson

7. 31 juli 1978, Caracas, Venezuela
Wie kun je vertrouwen? / Tui T. Sutherland ; Michael Walthon (ill.) ; Maria Postema (vert.)

8. 9 april 1994, Gökskulla, Landvetter, Zweden
Ik ben ongesteld, so what? / Clara Henry