zondag 14 maart 2021

Lezen is een feest (14): De favoriete jeugdboeken van auteur Lenno Vranken

Foto: Katrien Temmerman


En daar is... Harry Potter!



 "Wanneer mensen mij vragen naar mijn favoriete jeugdboeken, dan zijn er echt twee titels die ik niet kan weglaten.  Elfenblauw - Het Juweel van Silnaris, van Johan Vandevelde en de Harry Potter boeken, van J.K. Rowling.  Wegens controversiële uitspraken van Rowling zelf, is het niet meer zo populair om te uiten dat je fan bent van de Harry Potter saga.  In dit geval vind ik echter dat we de kunst van de kunstenaar moeten onderscheiden.  Dat Harry Potter mijn leven een beetje heeft gevormd, is immers best een understatement.  Ik begon de boeken te lezen vanaf mijn negende.  Dankzij deze wonderlijke verhalen ben ik ook echt aan het lezen van andere romans geraakt.  De verhalen over een groot kasteel in Schotland, dat een thuis wordt voor een jongen die niet tussen de normale stervelingen thuishoort, is voor mij als een droom.  Misschien is het daarom ook niet verwonderlijk dat ik van mijn negende tot aan mijn zeventiende Harry Potter bijna letterlijk heb geademd.  Mijn favoriete personage is zonder twijfel Hermelien Griffel.  Wanneer ik in de wereld van Harry Potter duik, heb ik echt het gevoel dat ik mij in haar emoties en acties kan verplaatsen.  Zo mooi geschreven! En ondanks de controversie zal ik het toch blijven herhalen: Harry Potter is en blijft mijn favoriete jeugdboek."

Lenno Vranken (20) is op zijn dertiende beginnen schrijven aan de spannende fantasyboekenreeks over Hurrit, "De wereld achter de spiegel", een vierdelige reeks: 'De jongen', 'Afgezonderd' en 'De maansteenmachine'. Het vierde deel "In eigen handen" is pas verschenen. Zijn boeken worden uitgegeven bij Boekscout.

Hier kan je een interview met hem lezen