dinsdag 8 februari 2022

Helden en schurken voor de jeugdboekenweek: Een brief aan mijn favoriete slechterik

 Beste Boef,

u moet weten dat ik u evengoed "de liefste of knapste slechterik" kan noemen. Ik heb een boon voor slechteriken op tv, of in een boek, waarbij ik mij zelf dan een voorstelling kan maken over hoe u eruit ziet. Vaak bent u dan knap, zonder daarbij een gladjanus te zijn. Ik zie u graag met een doorgroefd gezicht, een litteken dwars over uw wang of boven uw oog hoeft niet. U spreekt misschien een soort gebroken Nederlands, en hebt in eerste instantie zelfs geen slechte bedoelingen. Of beter: ik zie ze liever niet van kilometers aankomen...

Beste Boef,

voor nu bent u echter wél het vleesgeworden kwaad, en hoefde ik eigenlijk niet zo te kiezen.

U bent de schrik voor de tovergemeenschap, en men durft uw naam zelfs niet uit te spreken. Alleen voor Albus Perkamentus heeft u enigszins gezag.

Ik heb u gekozen omdat ik uw dienaar, die met het lange, vettige zwarte haar eigenlijk heel graag zie, zowel in de boeken als in de films waar Alan Rickman (+) Severus Sneep gestalte gaf, en dat héél, heel goed deed. Weet u, beste Jeweetwel, boekenmensen, filmmensen, muziekmensen, die blijven. Tot de lezer ervan, de luisteraar of kijker, er zelf niet meer is. Dat is toch prachtig?

Beste Boef,

Dit zijn de zeven boeken (acht, welaan, maar dat ga ik niet lezen) boeken waarin u voorkomt.  Neem me niet kwalijk.