zondag 18 juni 2023

Zomerlezen: iets wat een inleiding heet

Van eind juni tot eind augustus, als in Nederland de scholen weer beginnen, neem ik met "Geen leven zonder boeken" deel aan Zomerlezen. Dat doe ik samen met enkele Zomerlezen-collega's, naar wiens blog ik dan ook regelmatig zal linken zodat jullie nog meer inspiratie zullen kunnen opdoen voor in die strandstoel aan zee, heerlijk stil op hoge bergtoppen, of gewoon lekker thuis. Ik beloof jullie trouwens nu al een extraatje, maar dat hou ik nog even geheim.


Zomerwatte?



In verschillende categorieën zal ik tips delen waar je misschien iets mee bent, en die jou zin geven om te gaan lezen, of te blijven lezen. Deze tips zitten onderverdeeld in tips voor de jongste leeftijd, tot aan boeken voor volwassenen. Omdat niet elk boek voor iedereen al geschikt is, zal ik niet in elke categorie voor elke leeftijd boeken bespreken. Wel zal iedere lezer/toekomstige lezer deze zomer wel IETS naar de zin vinden om heerlijk in weg te duiken. Ik heb er voor de boekentips ook aan gehouden om ze NIET in de boekhandel te gaan opzoeken voor jullie. Dat betekent dat jullie zo goed als elke tip die ik jullie ga meegeven, in de bibliotheek zullen kunnen terugvinden. Ook omdat ik vind dat ook oudere boeken nog steeds heel erg lezenswaardig zijn. 

Wat ik echter niet zal doen, is boeken niet bespreken omdat dit mensen zou kunnen afschrikken omwille van de thematiek: dat is een boek oneer aandoen. Bovendien heeft iedereen het recht om een blogbericht om die reden niet te lezen, net als om een bepaald boek niet te lezen. Ik wens elke bloglezer alvast heel veel leesplezier!