woensdag 29 november 2006

Sigi is the best!


Al klinkt dit misschien een beetje melig, maar eigenlijk, als ik heel eerlijk ben: het is wel ERG lang geleden dat ik nog zo gelachen heb om een boek. Ik ben erg blij dat ik de reeds twee verschenen bundelingen over "Sigi", die maandelijks van de hand van Jan Simoen in de ID verschijnen, in huis heb. Zo hoefde ik na het eerste boekje niet meteen af te kicken. Sigi is, laten we zeggen: een puberversie van wat Duupje was (of nog steeds is? Wie oh wie wil me dit melden?) voor mensen die het vijfde en zesde leerjaar bevolken. Hij staat voor de immense taak om pubers uit het eerste middelbaar wat verstrooiing te brengen, en Sigi doet dit met absolute verve! De streken die hij uithaalt zijn h i l a r i s c h! Zonder dat ze echter onnozel worden. Zo kun je in het tweede boekje een tip krijgen voor "klieren met tipp - ex" (en dan heb ik het niet over de tipp-ex muisjes die de winkelrekken zo overvloedig bevolken, nee, het goeie ouwerwetse "verfflesje" (Mijn leraar Nederlands ooit tegen mij: "wat scheelt er? Schilder geworden? Wanneer ik weer eens met mijn flesje en borsteltje in mijn schrift Nederlands had gekleddert.) Want ja, ooit, lang geleden, was Nederlands een paar jaar een vak dat ik hartsgrondig haatte. Maar hierover meer wanneer ik zielig wil doen.)
Sigi: (...) "Ik heb ooit eens een flesje tipp-ex in een leeg doosje Frisk willen overgieten... " Tijdens de les, welteverstaan, want daar is niets aan. Het enige geschikte moment om les te geven is dinsdag, van welgeteld 10.29 uur tot 10.30 uur. Al de andere dagen (Hmm, maar daar zit wel iets in, vooral als je moegetergde student bent, denk ik zo, al wil ik die arme leerkrachten die aan dat gebroed dan les moeten geven, niet de kost geven!:-)), hebben ALTIJD wel IETS waardoor Sigi en de zijnen vinden dat je het als leerkracht NIET kunt maken om les te geven. Allen daarheen! Een geel boekje, en een blauw boekje, uitgegeven bij Altiora in Averbode, en voor wie ID leest: elke maand ("sjansaars!") een avontuur van Sigi!

Sigi 1:ISBN 90-317-1963-3 (2003)
Sigi 2: ISBN 90-317-2140-9 (2004)
Beiden uitgegeven bij Altiora, Averbode