maandag 5 februari 2007

Duivelse weerwolven

Hmmjmie! Waar een boekenverkoop van de bib al niet goed voor is! Dit boek is één van de eerste exemplaren die ik las toen we met 't internaat naar de bib gingen, en daar minstens om de drie weken één boek moesten ontlenen. Stapeldol was ik op dit boek. Weerwolven, mensen die griezelige gedaantes aannemen bij nacht... Ik geloof dat mijn kleine fascinatie dankzij dit boek daarvoor nooit meer is overgegaan. De verhalen in dit boek (allemaal korte verhaaltjes, met altijd een wolf of een weerwolf in de hoofdrol) zijn redelijk klassiek van opbouw, en soms wel van "dit zie ik toch wel op mijn sokken aankomen", maar ze zijn daardoor wel oerdegelijk. Perfecte spanningsbogen - nacht - middernacht - donkerte - mensen die bij nacht pas heel laat naar huis komen, terwijl niemand wist waar ze uithingen, ...
Nooit genoeg van weerwolven, en daarom ben ik ook nog altijd dol op de verhalen over weerwolven van Paul van Loon. Jaja. Dit boek is in deze vorm al tijden niet meer in de winkel, maar als ik het goed heb, is het in 1993 opnieuw verschenen onder de titel "Het wolfsvel", naar een ander verhaal in het boek.

Het duvelsjong en andere weerwolfverhalen / Ton van Reen ; illustraties van Annemarie van Haeringen.- Amsterdam : Van Goor, 1987.- 133 p.: ill.- ISBN: 90 00 026210