vrijdag 11 mei 2007

Hoe Mieke Mom haar maffe moeder vindt / G. Kuijer ; M. Post

Ik kende Mance Post voorheen enkel van haar linosneden die ze maakt bij oa "Misschien wisten zij alles", het boek dat ook wel eens de "Tellegenbijbel" genoemd wordt. En die lino's, gezegd en gezwegen, ik heb het er niet zo voor. Maar de tekeningen die Mance Post maakte voor "Hoe Mieke Mom haar maffe moeder vindt" en de "Madelief" boeken van Guus Kuijer, die vind ik heel mooi. Ze zijn lief, maar niet op een rozige strikkenmanier. (Wie zei ooit een keer dat zij (het was een zij, dat weet ik zeker) het niet heeft voor strikjes en rokjes en schoentjes?) En dat treft voor dit verhaal, want ik vind het er helemaal "over" gaan. De achterflap van dit boek verteld dat Mieke Mom een meisje is, en dat de volwassenen haar een "moeilijk opvoedbaar meisje" vinden. Maar wat Mieke Mom van de volwassenen vindt, wordt nooit gevraagd. Dus ik blij, want voor zulke boeken heb ik het wel. Het respect voor het kind, weet je wel. Maar dit boek is me echt een karikatuur, en helemaal heel erg overdreven in hetgeen de volwassenen doen, het wordt allemaal een ietsje te expleciet, voor mij. De juf in school bijvoorbeeld, heeft helemaal niks op met kinderen, en voor haar zijn zij nummers. Die juf deed me een beetje denken aan de Bulstronk in "Matilda" van Roald Dahl, en in dat boek werkt dat wel helemaal goed, dat kindertjes kleine onderkruipseltjes zijn in de ogen van sommige volwassenen. Maar in "Mieke Mom" vindt zowat iedereen dat, en als Mieke Mom later haar ma blijkt terug te vinden (is dat echt haar ma? Het ergerde me eigenlijk zodanig, dat het mij niet echt meer iets kon schelen) in een psychiatrisch ziekenhuis, met alle gevolgen vandien (ook weer niet te hard naar problemen zoeken hoor - dat is een plusje, dat je de problemen die Mieke Mom misschien wel heeft, niet echt ziet - maar dit komt alleen uit de verf dan weer - door het overdreven slechtmaken van volwassenen. Mja, vreemd boek.
Hoe Mieke Mom haar maffe moeder vindt / Guus Kuijer ; met illustraties van Mance Post.- 9e druk.- Amsterdam : Querido, 2000.- 96p.: ill.- ISBN 90 214 3288 9