zondag 13 mei 2007

Boekenfestijn!

... In Antwerpen, dit weekend. Ik koester al een aantal jaar op rij geen grote verwachtingen meer, wanneer ik het Boekenfestijn bezoek. Ook nu niet. De tafels waarop de boeken liggen uitgestald, en waar je af en toe iets heel fijns tussen vindt - de mensen die je met die afschuwelijke "trolley's" zoals dat heet, bijna onder de voet lopen, mensen die (sommigen verdenk ik daar toch van) nog nooit een boek van dichtbij zagen. Maar goed. *zucht* en je loopt verder. Wat vind ik? Klein verhaal van de nacht van Paul Verrept, *hoera!*, "Schijnbewegingen" van Floortje Zwigtman, in een nieuwe uitgave nog wel. Om de ene of de andere reden had ik nooit zin in Zwigtman, maar toch. "Bij Mol thuis", een kerstverhaal uit "De wind in de wilgen" van Kenneth Grahame. *hoera!*, en ik heb nog een boek bij van Karin Fossum, waar ik wel naar uit kijk om erin te beginnen, en "Pieter Bas" van Godfried Bomans. Andere boeken die ik in mijn "pollen" had, maar die ik heel flink, omdat ik toch niet 100% overtuigd was, heb teruggelegd? "Wij, twee jongens" van Aline Sax (sorry Aline!), "Vuistrecht" van Rudi Hermans (Sorry Rudi!), en het eerste boek van Mijnheertje Kokhals heb ik ook gelaten voor wat het was. Wel nog in de tas naar huis? "Kies mij!" van Dirk Weber, en "Zomerzeer" van Hilde Hagerup.
Het is intussen middag, en ik besluit dat ik er genoeg van heb. Ik moet nog een paar boekencadeautjes kopen. (Waarschijnlijk bekijken veel mensen mij nu erg vreemd aan, maar ze doen maar). Ik besluit om eerst mijn buit thuis af te leveren, en dan terug naar het winkelcentrum in de buurt te rijden. Pff, ik loop een Standaardboekhandel binnen, omdat ik geen zin heb om nog helemaal naar de Fnac te rijden, maar ik vind alweer niets van wat ik zoek. (Niets vragen, de mensen voor wie de cadeautjes bedoeld zijn, weten niets...:-)) . Dan zal de rest voor "avonden na het werken" zijn. Wat vind ik wel? "De kamer hiernaast", een boek van Dimitri Verhulst dat ik tot hiertoe nergens kon vinden. Toch blij. Want na "De helaasheid der dingen" wil ik meer, en heb ik meer. En graag ook. Net zoals zijn stukken die hij voor "De Morgen" schrijft. Soms heel mooi, soms erg hard.