zondag 24 juni 2007

Pinkeltje / Dick Laan

Ach, Pinkeltje... Of ik word oud, of ik vind het gewoon fijn om het terug te zien... Hmm, beide, denk ik. "Pinkeltje" was iets van het eerste dat we thuis kregen voorgelezen. Over een kaboutertje, dat Pinkeltje heette, en een vriendinnetje had dat Wolkewietje heette. Geschreven door Dick Laan (1884-1973). Uitgegeven door Van Holkema & Warendorf. Vanaf 1982 (toen was ik vijf) bewerkte Dagmar Stam en Corrie Hafkamp de Pinkeltje-deeltjes ook al een keer; Ik hoor dat de uitgeverij alle Pinkeltje-deeltjes aan het aanpassen is op de huidige tijd.

De avonturen van Pinkeltje
Pinkeltje en zijn vriendjes
Pinkeltje op reis
Pinkeltje in Artis
Pinkeltje en het grote huis
Pinkeltje op zoek naar Klaas Vaak
Pinkeltje in Madurodam
Pinkeltje gaat naar Pinkeltjesland
  • Pinkeltje en de Flonkersteen
  • Pinkeltje ontmoet Wolkewietje
  • Wolkewietje is ondeugend geweest
  • Een grote verrassing voor Pinkeltje
  • Pinkeltje en de parels
  • Pinkeltje en de raket
  • Pinkeltje en de gouden pen
  • Pinkeltje en de Aardmannetjes
  • Lach jij maar Pinkeltje!
  • O! O, die Wolkewietje toch!
  • Het grote avontuur van Pinkelotje
  • Pinkeltje en de boze tovenaar
  • Pinkeltje en de auto-raket
  • Pinkeltje en de IJsheks
  • Pinkeltje en 10 spannende verhalen
  • Pinkeltje en het gestolen toverboek
  • Pinkeltje en het verdwenen kindercircus
  • Pinkeltje en de spannende avonturen om de gouden beker
  • Pinkeltje op zoek naar de maandiamant
  • Pinkeltje en de Bibelebonse pap
  • Pinkeltje op zoek naar de vurige ogen