zaterdag 1 mei 2010

Zeemist / Mariëlle van Sauers ; Tineke Lemmens

Ik heb een schelp in mijn hoofd. (…) Zo begint dit poëtische verhaal. Poëtisch altijd, en in alle facetten van dit boek. De achterflap meldt dat dit poëtische boek gaat over een ongeneeslijk ziek meisje. Maar er wordt over “ziekte” nooit gesproken. De lezer kan wel opmaken dat “de schelp in mijn hoofd” een tumor is, een tumor die groeit. En iedereen in de omgeving van het meisje vindt het heel erg dat ze er niet meer zal zijn. “Waarom is niemand blij omdat ik er ben”? is één van de vragen die het meisje – dat evengoed een jongen kan zijn – zich bij haar naderende dood stelt. Of “waarom is het heelal oneindig en ben ik eindig”? Op het laatst merk je in het boek dat ook het meisje “op het laatst” is. Eten kan ze niet meer alleen, en ze moet gevoed worden. Ze mag niet meer alleen naar zee, hoewel ze daar zo van houdt. Haar vriend is een vis. En schelpen zijn aldoor aanwezig, op de prachtige prenten van Tineke Lemmens, en ook, in het hoofd van het meisje. Alleen: de dokter noemt het niet zo, (en hij kan “het” niet voor haar weghalen). Dit boek sijpelt langzaam bij de lezer binnen, en doet hem ondanks de ernst, wegdromen. Dromen van de zee. En van rust. Dit is geen boek voor even tussendoor, maar een parel die het verdient om gelezen te worden. Je merkt de opstandigheid van het meisje, en het verdriet van haar moeder. (Wanneer ze denkt dat ik het niet zie, kijkt ze met grote natte ogen naar mij). “Waarom huil je”? “Omdat ik zo blij met je ben” (of omdat ik er straks niet meer zal zijn, dat is het) Als het meisje naar zee wil in plaats van naar school, dan mag dat. (Voor de tijd die nog rest, is de lezer geneigd om te denken (en geef hen eens ongelijk). Het ruisen van de zee, en de liefde voor de zee: ook dat is “zeemist”: dat is een wolk. “De zee mist (mij).”, nog een overpeinzing van het meisje, dat soms aan donkere dingen denkt, die ze niet kan tegenhouden.

Een parel van een boek: mooi verzorgd, mooie prenten, net niet te triest, en inderdaad wat de achterflap meldt: poëtisch. Altijd. In alles.

Dag zee
Dag zand
Dag vriend
Tot zo.

Zeemist / Mariëlle van Sauers ; Tineke Lemmens.- Rotterdam : Lemniscaat, 2009.- 50p.: ill.- ISBN 978 90 477 0189 7