zondag 7 januari 2007

Nellie en Cezar versus Hopla

Een tijdje geleden, vlak na de boekenbeurs 2006 - eentje uit een uitzonderlijk jaar, zo leek het wel - zitten J. en ik te praten over onze boekenoogst. Af en toe help ik mensen bij het maken van hun boekenkeuzes. Dat vinden mensen fijn, omdat ik dingen opmerk waar zij niet bij stilstaan. Ik zei J. tevoren dat ik haar zou helpen, als ze dat wilde, bij haar zoektocht naar boekjes voor kindjes van gemiddeld vier jaar, in haar familie. Ze weet niet zo goed welke boekjes ze hen kan geven. "Zal ik opteren voor Bumba, of Hopla?" Ik zeg haar dat er nog heel veel ander moois op de boekenmarkt is, en ik leid haar (ze vergat het daarna weer, maar op zo'n beurs is ook zoveel...) naar "De Eenhoorn", en naar de kartonboekjes om dingen te leren en aan te wijzen, en met felle kleuren en mooie prenten, van Klaas Verplancke. "Wat doet baby?"(ondereandere in bad gaan en op stap gaan), "Wat doet de kip?" (tok tok tok), en je krijgt gelijk ook andere dingen en dieren aangereikt: wat doet de regen? (Rikketikketik) wat doet de hond? "Waf waf waf!" De bal? "Bonkbonkbonk. Wat zegt de mond? (Daaag!), "Blij, bang, boos" (over gevoelens), "Wat trek ik aan"? (De broek over mijn billen, onderandere), of "Wat zie ik?". Wanneer ik J. na de boekenbeurs terugzie, vertelt ze me dat ze voor de kleinste in haar familie waarvoor ze soms iets koopt, boekjes van "Nellie en Cezar" heeft gekocht, en dat ze die veel mooier vindt dan "Hopla", het konijn van Studio100. Daar wordt, alweer, een leesmens goed gezind van!