zondag 28 oktober 2007

Slechte Pijn

Op "Aangetekend, hier, lees ik dat Jan Simoen een nieuw boek heeft! Hoera! Laat ik nu alles wat Simoen tot nu toe schreef, geweldig fijn hebben gevonden. Zijn nieuwe boek heet "Slecht", en gaat over een jongen die zit te wachten in een politiebureau, nagelbijtend wachtend, op wat komen gaat. Bij het lezen van Jan's vorige boeken maakte ik me met graagte de bedenking dat niet alle vervolgen op eerdere boeken slecht zijn. Zijn trillogie over de familie met een Kroatische - gevluchtte - moeder, Irina, en een Belgische vader, Pierre, en de drie kinderen, Jonas, Anna en Michaël - is ronduit schitterend. Drie boeken lang weet Simoen de lezer aan zijn boeken te kluisteren. Door de toon, die ernstig is met een grappige ondertoon, en passend gevloek. Hij is een van de weinigen die met gevloek in jeugdboeken, kan wegkomen, waar vloeken in passen zonder dat ze gratis zijn. Heerlijk. Ik ga mezelf geweldig veel pijn doen dit najaar. Heerejee...