donderdag 16 juli 2009

Een schouwvliegje*

Ik vind de nieuwe Vlaamse minister van Cultuur maar niks. Wanneer krijgen we nu eindelijk eens een Vlaams Minister die WEET wat "cultuur" inhoudt, zonder steeds maar bij kermiskoersen en de Ronde van Frankrijk uit te moeten komen? Dat is namelijk geen cultuur, dat is sport. Zomaar - op televisie dan nog - verkondigen dat je niet meer weet wat het laatste boek is dat je las: wraakroepend vind ik het. Doe als gepassioneerde mens maar rustig verder met kinder- en jeugdliteratuur, laat je de zinsneden als "ach, als ze maar lezen, al zijn het kilo's Geronimo Stilton: ze lezen dan toch?" welgevallen en ga toch stug door.
Wees fan van iedereen die fijne boeken schrijft, zoals ik de laatste dagen bij mezelve opmerk. (ik draag Erwin Mortier al jaaaaren een erg warm hart toe: wat kan die mens schrijven!) Vind niet dat "Cultuur" of "Theater" een luxeproduct is. Want dat is het NIET. Sla er gerust de cultuurbrochures van de culturele centra op na: wat een fijn seizoen wordt het! En dan vergeet ik de boekenbeurs nog. (Maar maak daar lijstjes en haast je dan naar de boekhandel: dat is rustiger shoppen dan.)Cultuur is elitair? En dan?
Cultuur, daar horen goeie kinder- en jeugdboeken bij? Graag!
Goeie kinder- en jeugdboeken doen veel:
*ze kunnen een goed verhaal bevatten*knap in elkaar zitten*(liefst deze twee samen)*je naar een andere wereld voeren.
*je naar adem doen happen.
*je laten wakker liggen. (echt hoor!)
*je doen LEVEN.

*Met dank aan Erwin Mortier: zou ik "schouwvliegje" in het woordenboek krijgen?