maandag 5 januari 2015

Kjoek-kwis: mijn oplossingen! (1)

Kjoek-quiz 1: Beginzinnen
We beginnen de Kjoek Kinderboekenquiz 2014 met zeven beginzinnen. De vraag is heel eenvoudig: welke boeken uit 2014, van welke schrijvers, beginnen met de volgende zinnen?


1.       Als Sven die ochtend de trap af loopt, weet hij niet goed in wat voor stemming hij is. Het is begin september.
A: Grote gedachten: verhalen over filosofie / Janny van der Molen (Met dank aan Wendy Benoy)

2.       Bloem. Zo heet ik. Echt.
A: Drakentanden doen geen pijn / Inge Misschaert ; Richard Verschraagen (ill.) (Met dank aan Jaap Friso voor de tips!)

3.       Het is een fantastische zomer geweest, ook al zijn onze vaders homo geworden.
A: De zomer waarin mijn vader homo werd / Endre Lund Eriksen

4.       Mijn opa hield op met praten op de dag dat hij mijn broer John had vermoord.
A: Vogel / Chrystal Chan

5.       Op de eerste dag van september werd het opeens donker.
A: ?? -> Duizend kilometer tussen jou en mij / Jennifer Smith ; Sandra Van de Ven (vert.)

6.       Restaurant De Gouverneur staat midden in Willemstad.
A: De duik / Sjoerd Kuyper (Met dank aan Jaap Friso voor de tips!)

7.       Sam houdt van robots.
A: Franky / Leo Timmers