zondag 27 november 2016

Een weekend vol boeken, een aankondiging, en geweldig fijne muziekjes!

Van 18 tot 24 december beleeft Studio Brussel (VRT) alweer "De Warmste week", oftewel: Music For Life. Voor de tweede keer in de geschiedenis van Music For Life had ook ik een actie opgezet. Ook voor de tweede keer - het moet maar niet elke keer zo leuk zijn - organiseerde ik een leesavond, dit keer voor Ritmica, een school voor Bijzonder Lager Onderwijs in Hove.

Lang tevoren doodle'de ik en prikten we een datum waarop de vier mensen die vorig jaar aangaven dat ze mijn concept, even simpel als briljant - ahum - als fijn - vonden, ook dit jaar zouden meelezen. Anderen konden dan instappen als ze dit wilden.

Dus kwamen we gisteren met vier mensen bijeen, en lazen we. Jawel, zo simpel kan het zijn. "Het Leven van een Loser werd gelezen, "Jonkrouw" kwam nog eens uit de kast "Want je hebt mij dat al zo vaak aangeraden!" (aan het eind van de avond wist de lezer in kwestie ook waarom, jawel jawel!). De geneugten van een e-reader werden besproken, maar toch maar zozo bevonden, maar ieder zijn ding, nietwaar?

"Ik zie je tussen de wolken" is aan de laatste bladzijden toe, maar mijn was draait, en moet bijna op de wasdraad. En stoppen met lezen om de was op de hangen: ik heb er geen zin in. Moet dus nog even wachten.

Intussen bedenk ik dat ik dit weekend al mooie deuntjes kon horen tijdens de Klara Top100, maar dat andere mij dan weer geweldig storen of zelfs de keel uithangen. Of ik volgend jaar ook ga lopen zeuren dat "het altijd weer hetzelfde is"? Dat zou kunnen, maar misschien heb ik daar helemaal geen zin in. Ik blijf er mij telkens over verbazen, of - welaan dan - het verwondert mij nog altijd dat Klara het aandurft om zo'n top100 samen te (laten) stellen.

Straks is het weer december. Zei ik in de titel dat er boeken, een aankondiging en fijne muziek in dit stukje zouden zitten? We zijn er bijna.

Van 22 december tot 31 december 2016 is het weer zover: De Kjoek Kerstvakantie Kinderboeken Kwis is er dan weer! 10 dagen, dat zijn 10 categorieën met allerlei vragen over en rond kinderboeken die in 2016 verschenen zijn. Of ik mee doe? Natuurlijk. Had u iets anders verwacht? Ik hoop het niet.

Ook u kunt deelnemen. Ik plaats zelf meer info als die er is. Behalve de datum is er verder nog niets bekend. U heeft koudwatervrees? Dan kunt u hier al eens een kijkje nemen over het soort vragen die u misschien wel kunt verwachten.

"Met opzoeken kun je een heel eind komen, maar parate kennis van de kinderboeken die in 2016 verschenen zijn, is toch ook wel heel handig." 

U kunt ook hier kijken. Of in de bib of boekhandel op onderzoek uitgaan. Altijd tof!