zaterdag 2 december 2017

Op weg naar Kerst, mét boeken (2)

Dag 2 van de adventskalender van Ik vind lezen leuk (en dat is ongelogen). Onder het vakje staat deze vraag:

Het is bijna Sinterklaas. Wat is jouw favoriete sinterklaasboek of gedicht over sinterklaas?

Of ik vroeger een favoriet boek over Sinterklaas had weet ik niet meer, eigenlijk. Wel weet ik dat we in de lagere school minstens een hele schoolweek in de ban waren van De Sint en Zwarte Piet. Elke middag keken we poppenkast, en wanneer de Sint dan eindelijk op school kwam, compleet met een feest, gebons op de deur door Zwarte Piet en de koekjes die werden binnengegooid, was het kind in mij altijd springlevend. (niet dat dat kind nu niet meer leeft, trouwens, u hoeft hiervoor maar op mijn blog te kijken.)

Maar/en: Ik keek graag - al weet ik niet of dat niet iets van "na mijn kindertijd" was - naar "Dag Sinterklaas", en naar de intocht van de Sint op de Nederlandse televisie. (Dat is ZEER ZEKER, en Wis en waarachtig van toen ik kind was.) Nog later las en lees ik nog steeds graag "Het Dag Sinterklaas vertelboek" van Hugo Matthysen en Marjan Vanden Berghe.