woensdag 28 februari 2018

Jeugdboekenmaand Wetenschap en Techniek: Wat en hoe gaat dat hier?

Jeugdboekenmaand 2018: ook weer op dit blog!

De Jeugdboekenmaand, die tot voor tot 2016 veertien dagen duurde, duurt vanaf 2017 een hele maand! Hoera! Vorig jaar had de jeugdboekenmaand als thema MVX: over jongens en meisjes, en alles daartussenin.
Dit jaar gaat de Jeugdboekenmaand over “Wetenschap en Techniek”.

Welke boeken komen daarvoor in aanmerking? Ik kies er bewust voor om niet de makkelijkste weg te kiezen, en al dan niet plompverloren een aantal titels mee te geven die uit de bibliotheekcatalogus rollen als ik “Wetenschap en Techniek” intik.

Ik ben in de boeken gedoken die ik voor een deel al op mijn blog kon terugvinden, en heb een heel klein pietsiebeetje inspiratie gehaald bij de tiplijsten op http://www.jeugdboekenmaand.be.
Ik probeer elke dag een boekentip te plaatsen die min of meer met wetenschap en techniek te maken kan hebben.

Hoe pak ik dat aan? Loopt mijn hoofd een beetje om? Dat laatste zou goed kunnen. Want op mijn lijst zal u ook “Jot” tegenkomen: Hij zit al dagen, en beweegt niet. En hij denkt na. Hij wil iets MAKEN dat nog niemand vóór hem heeft gedaan. Iets waarvan de mensen OH en AH roepen.

Of misschien laat techniek het wel afweten. Of wordt ie gebruikt om mensen beter te maken.
Wist je trouwens dat je ook technieken nodig hebt als je met je vriend de wereld wil rondvaren?
Ziehier: een eigenzinnige kijk op “Wetenschap en techniek”, ik wens u een boeiende leesmaand toe, liefst mét een boeiende ontdekkingstocht in één!