dinsdag 31 mei 2022

De Grote Vriendelijke Podcast kwam naar Antwerpen!

Voor de 73ste aflevering van de Grote Vriendelijke Podcast door makers Jaap Friso (van Jaapleest.nl) en Bas Maliepaard (Freelance journalist) bezetten ze op zondag 29 mei 2022 de prachtige kelder van Boekhandel De Groene Waterman in de Wolstraat 7 in Antwerpen! Schenen er op zaterdag nog zeven zonnen, dan goot het op zondag geregeld met bakken. Maar als je de zondagmiddag met boeken kunt doorbrengen en lekker binnen bent, hoef je dat zelfs niet op te merken!

Lekker binnen, dus, met boeken, en dan vooral met een voortreffelijk georganiseerde podcast-opname (met applaus en al!). 

Een podcast-opname met Jean-Claude Van Rijckeghem dan ook nog eens! Hij is de auteur van "Jonkvrouw" (2006) en "Galgenmeid" (2010), samen met Pat Van Beirs, "IJzerkop" (2019) en dus werd de podcast er eentje met zijn nieuwste boekenkindje, dat "Onheilsdochter" heet. En ja, ik heb héél veel zin om in dit boek te duiken, maar heb mezelf beloofd om de reeks af te gaan, en eerst "Jonkvrouw" nog eens de revue te laten passeren. Hopelijk vergeet ik nu niet te eten. En om "Galgenmeid" de eerste keer te lezen.

De Grote Vriendelijke Podcast is een podcast over jeugdliteratuur, voor volwassenen, en heeft de tijd om héérlijk diep in de boeken te graven, en om hun gasten te laten uitspreken. Heerlijk is dat. Ik (en veel andere (minder) bekenden met mij, hadden een heerlijke zondagmiddag, durf ik wedden.

Ik heb ook gemerkt dat ik "Ijzerkop" heel, heel erg goed vond, maar dat ik over dit boek nog niks heb geschreven. Volgens mij heeft dat de maken met katten in de dakgoot.  Nu heb ik dus een extra reden om dit boek nog eens te lezen. (Een reden? Om boeken te (her)lezen? Moet dat dan?)

Zal ik een der volgende keren een keer de trein nemen naar Nederland voor een opname? Ik geloof het wel, eigenlijk.