zondag 24 september 2023

Kinderboekenweek Nederland 2023 "Bij mij thuis"

Van 4 tot 15 oktober 2023 is het weer Kinderboekenweek in Nederland. Sanne Rooseboom schreef het Kinderboekenweekgeschenk: "Ravi en de laatste magie" Haar boek "Mot en de metaalvissers" werd genomineerd voor de Boon in Vlaanderen, en is genomineerd voor de Vlaamse Leesjuryprijs in 2023-2024, er lezen honderden kinderen van 10 tot 12 jaar mee voor deze prijs.

Sophie Pluim maakte de tekeningen in "Ravi en de laatste magie"

Het prentenboek voor deze week is van de hand van Yvonne Jagtenberg: "Mijn huis is jouw huis".










Ook ik zal jullie de komende weken (we beginnen daar morgenochtend al mee) meenemen in de wereld van huizen, thuizen, of net het tegendeel. Ook beperk ik me niet tot de "kinderen", maar zullen ook jongeren tips kunnen vinden die hen misschien aanspreken. Hoe ik te werk ging?

Ik stelde mezelf een paar vragen: wat is "thuis"? Wat kan dat voor anderen (en voor boekpersonages) betekenen? Wat gebeurt er als je nergens thuis bent, of op de vlucht?

Zal elke boekentip iedereen die hier komt lezen aanspreken? Vast niet. Maar misschien ben je wel nieuwsgierig naar een boek, nadat je erover las. Dat laatste is met voorsprong wat ik jou wil meegeven: dat je nieuwsgierig bent naar hoe het boek verder gaat, of dat jij inspiratie krijgt om boeken te lezen. Boeken over (niet) thuis, huizen en wat dat kan betekenen.

Ik wens jullie fijne leesweken toe!