maandag 24 december 2007

Michiel en de boeken van heel vroeger...

... Was een verhaaltje uit één van de eerste kinderboeken die ik ooit kreeg, toen ik in het ziekenhuis lag. Dat boek heette "Van Sofie en de poffertjes", en was getekend door Jaklien Moerman. Dat boek is me zo dierbaar, dat ik het jaren geleden, tijdens de cursus "Materiaalverzorging" zelf heb hersteld, met plastic hoekjes plakken, en daarna de hele boel heb geplastificeerd. Op het http://www.leesplein.nl kun je een hele lijst vinden met oude kinderboeken. Wat meer is, de boeken in die lijst zijn nu nog steeds in de handel of in de bibliotheek te vinden. Zo heb ik vorig jaar op de boekenbeurs "Alleen op de wereld" van Hector Malot gekocht. Heel mooi boek, maar iets te zwaar om elke dag in m'n rugzakje mee naar m'n werk te gaan, om het op de middag te kunnen lezen.
Nog meer over dit boek?
Een deeltje in een boekenreeks, die "allemaal samen" heette, helemaal aan het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw. Getekend door Jaklien Moerman. De reeks bestond uit een viertal boekjes denk ik, met elk twaalf één-pagina verhaaltjes in, in allemaal zo'n typische "Jaklien" tekenstijl. Die is nu een beetje oubollig, dat wel, maar wel erg mooi. Over jongens en meisjes, die heel gewone dingen doen. Sommen maken, dat niet leuk vinden, in de boekenkast van je vader heel oude boeken vinden, pannenkoeken bakken, poffertjes bakken, koffiemaken en popjes wassen, tot je mama je roept voor koek en limonade. Ik geloof (nee, ik ben er zeker van) dat dit boek "Van Sofie en de poffertjes" trouwens mijn allereerste boek was dat ik ooit kreeg. Dat boek is me zo dierbaar, dat ik het in 2001 zelf heb hersteld (beetje hoekjes verstevigen, verder ziet het boek er nog prima uit, ook na vierentwintig jaar (intussen bijna 30 jaar, nog drie jaar te gaan!!!!):-)) in de cursus Materiaalverzorging.)


* Van bellen blazen en eendje kwak : twaalf verhaaltjes
* Annemieke gaat op reis met de hoed van juffrouw Jo : twaalf verhaaltjes
* Marietje loopt te zingen ... : twaalf verhaaltjes
* Van Sofie en de poffertjes: twaalf verhaaltjes