vrijdag 29 december 2006

Boeken in de bioscoop

Nog niet zo lang geleden, gebeurde het wel eens dat een boek verfilmd werd. (althans, dat is wat ik zo zie, ik weet niet of het al niet veel vaker gebeurde). Dat was dan meestal wel een belevenis: "wat zou er van dat boek overgebleven zijn? Dat een boek altijd beter is dan de film van het boek, is volgens mij meestal zeker het geval. Maar! Wat zie ik nu? Als er een goed boek uit is, en veel aandacht krijgt, is er vrijwel altijd een filmmaker die "aan de verfilming van het boek wil beginnen." "Da Vinci Code - Dan Brown", "Ex-drummer"- Herman Brusselmans, en nu wil men, naar ik gehoord heb, ook "De helaasheid der dingen" wel verfilmen, als ik het goed heb. Het gaat zelfs zover, dat ik op sommige fora moet lezen: "Heee! Wat een fijn boek! Ik kijk al uit naar de film!" EH? Waarom zou dat? Dat vind ik dan weer helemaal de verkeerde kant op gaan, wanneer men het zo zou willen doordrijven. Ik moet er niet aan DENKEN dat bijvoorbeeld "Jonkvrouw" van Jean Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs zou verfilmd worden! Al is dit boek dan door twee filmmakers geschreven. Maar toch. Dat zou ik echt zonde vinden. Harry Potter? De eerste keer dat ik de personages zag zoals ze er in de film zouden gaan uitzien dacht ik: "wow, knap!" Echt wel. Ze zagen er helemaal niet anders uit dan dat ik ze me voorstelde in de boeken. Er moet gezegd dat ik van de Harry Potter reeks enkel de eerste twee films heel erg goed vind, en dat deel drie "De gevangene van Azkaban een kleum van een film is. Ik vond dat boek heel goed, en wat er van overbleef in de film, was voor mij niet meer dan een propje papier.