vrijdag 8 december 2006

Lezen en schrijven: een sfeer

Hoera! 20 december hou ik op mijn zoldertje een feestje voor mezelf: gezeten in de zetel, pen en papier in de aanslag. Op 20 december wordt voor de (hoeveelste?) zoveelste keer "Het Groot Dictee der Nederlandse Taal" uitgezonden! Hier doe ik altijd gretig aan mee. Het verbeteren van al die onverklaarbare woorden in dit dictee is de hel, en ik raak nooit onder 30 fouten, maar kom. Ik vind het dan toch nog steeds leuk: "Ik heb meegeschreven!" Paul van Loon heeft dit jaar het kinderdictee geschreven. Dit wordt uitgezonden op Ketnet, op 16 december. Aan het kinderdictee heb ik vorig jaar ook meegeschreven: het viel me op dat ik van mezelf al een tijd weet dat ik moeite heb: Wanneer moet ik een D schrijven, en wanneer een T? DT is een makkelijk regeltje. Dat lukt wel, maar Voltooide deelwoorden juist eindigen...