maandag 14 september 2009

Boek op de planken: De Gebroeders Leeuwenhart

Door Theatergroep "Bronks". In CC De Kern, Wilrijk, donderdag 4 december 2003
De theaterbewerking van dit boek is een aangename verrassing. Doorgaans ben ik een beetje terughoudend als het om boekbewerkingen gaat die ik al gelezen heb. Zo ook met "De gebroeders Leeuwenhart" van Astrid Lindgren. Het boek is erg erg goed, maar daarom vind ik nog niet persé de toneelbewerking goed. Gelukkig was dat met deze voorstelling NIET het geval, en was het een erg geslaagde onderneming. Heel knap, maar heel miniem decor, met eigenlijk enkel een plaat, met deurtjes in, waarop tijdens de voorstelling, tijdens het "paardrijden", dia's van voorbijflitsende bossen te zien zijn. De mensen in deze voorstelling houden Astrid's boek echt wel in ere, en maken er geen janboel van. Heel mooi, heel echt, en bij tijden erg grappig, waarbij het ook niet stoort als het publiek net ietsje langer moet lachen met iets wat op de planken gebeurt. Het lijkt wel of de acteurs dit verwachten. Mooi dus. Ik had ook op geen enkel moment zoiets van: "hé, nee, dit wil ik niet", het was mooi, en absoluut niet teleurstellend.
Hier vindt u de boekbespreking