dinsdag 2 augustus 2016

Waarom zou ik mee lezen met de Kinder- en Jeugdjury in de hoofdbibliotheek van Gent?


  1. Omdat jij altijd al hebt willen weten wat dat gat in de woonkamer doet, en waarom dat nog beweegt ook!
  2. Omdat jij wil weten waarom Buurman een vis heeft gevangen
  3. Omdat jij nog nooit van een cowboyter gehoord hebt.
  4. Omdat jij zelf nog vijf andere redenen wil bedenken om mee te lezen met de Kinderjury
  5. Omdat ik nieuwsgierig ben naar Moe beer
  6. Omdat ik net heb leren lezen, en meer wil.
  7. Omdat ik van eenhoorns zou kunnen houden
  8. Omdat een okapi mijn lievelingsdier is, of dat beslist gaat worden als ik “Stem op de okapi” uit heb.
  9. Omdat ik wil weten wat een rond varken is!
  10. Omdat ik wat anti-verveeltips wil van Tante Bees en Tante Toes!
  11. Omdat ik weet dat Napoleon niet alleen een zuur geel snoepje is.
  12. Wat zijn Spinsels?
  13. Wat heb ik aan “Spijkerzwijgen”?
  14. Wat doet een aap op de wc?
  15. Wat zou het gewicht van water kunnen zijn?
  16. Of wat is de maan-zaak?
  17. Ik wil de zee zien!
  18. Hoe kan Hitler mijn vriend zijn?
  19. “Is liefde lastig”?
  20. Ik wil “Naar de top!”

Zo, hierboven heb ik voor jou 20 mogelijke redenen opgesomd, waardoor jij als veellezer zin hebt gekregen om mee te lezen met de Kinder- en Jeugdjury in Gent tijdens het leesjaar 2016-2017.

Er zijn zes leeftijdsgroepen, kijk eerst na bij welke groep je bent:

Groep 1: tot 6 jaar (derde kleuterklas)
Groep 2: 6 tot 8 jaar (1e en 2e leerjaar)
Groep 3: 8 tot 10 jaar (3e en 4e leerjaar)
Groep 4: 10 tot 12 jaar (5e en 6e leerjaar)
Groep 5: 12 tot 14 jaar (1e en 2e middelbaar)
Groep 6: 14 tot 16 jaar (3e en 4e middelbaar)

Hoeveel boeken lezen we? En “moet” ik die lezen?

Per groep lees je acht boeken, van september tot april. Hiervoor kom je samen tijdens 5 bijeenkomsten. Eén keer per maand bespreek je samen met andere juryleden (meestal) 2 boeken.
Als je op de laatste bijeenkomst je stem wil uitbrengen, moet je alle boeken gelezen hebben, anders kun je niet stemmen.

Wat als ik een boek niet goed vind?

Dan ga je voor jezelf na waarom je dat vindt, en kunnen er ook boeiende leesgesprekken ontstaan.

Help! Ik zit in het middelbaar, en ik heb in december examens!

Jouw leesbegeleider houdt daar rekening mee: voor de bijeenkomst die we in december hebben, moet je slechts één boek lezen.

Overtuigd?

Dan kan je inschrijven!

Vermeld bij je inschrijving zeker volgende zaken:

  • Je naam
  • Je adres
  • Telefoonnummer
  • Klas en leeftijd
  • Geef ook zeker een goed werkend e-mailadres door: de communicatie tussen jou en je begeleider verloopt immers vooral per mail.

Waar en hoe kan ik inschrijven?

  • In de bibliotheek aan het Zuid, aan de infobalie van de Jeugdafdeling
  • Via mail bij Ilse Verschueren en Valérie Puttevils
  • Telefonisch via 09 266 70 00, vraag naar de jeugdafdeling.