donderdag 25 maart 2021

Vriendenboekjes invullen is een feest! (25)

Zeker als dat vriendenboekje ook nog gaat over lezen en boeken, en waarom lezen zo fijn is. Ikvindlezenleuk heeft zo'n exemplaar op de website, dat iedereen die iets met lezen te maken heeft, mag invullen.
"Het vriendenboekje van Ikvindlezenleuk is voor lezers, schrijvers, illustratoren, vertalers, bibliotheekmedewerkers, leerkrachten. Voor iedereen eigenlijk! Lees de antwoorden over wat deze persoon leuk vindt aan lezen, wat zijn/haar lievelingsboek is en op welke plek hij/zij het liefst leest. Lees alle bijdragen aan het vriendenboekje." 

Daarnaast kan je met een handig invulformulier ook laten weten wat je van een gelezen boek vond. Soms moet je daarvoor dingen noteren, en soms kan je kiezen uit een aantal mogelijkheden die je alleen maar moet aanvinken.

Dit is mijn bijdrage aan het Vriendenboekje van ikvindlezen leuk, en ik geef er jullie hier met heel veel plezier wat foto's en linkjes bij. Veel leesplezier, met misschien zelfs een boek dat u anders niet zou hebben ontdekt.

Hoe heet je?

Katrien

Hoe oud ben je?

ouder dan 18 jaar

Wat vind jij leuk aan lezen?

Ik vind het leuk om in het leven van personages te duiken. (H)erkenning bij wat ik lees vind ik soms ook belangrijk, maar ik vind het ook goed om te zien wat anderen meemaken en hoe ze (niet) leven. Verder verruimt lezen mijn wereld, en dat je er empathischer van wordt is een erg mooie bijkomstigheid.

Wat is jouw lievelingsboek en waarom?


Wortels” van Klaas Verplancke. Het gaat over een heuvelwachter, die helemaal alleen op zijn heuvel wacht. Daarom is hij namelijk heuvelwachter. Op een dag vindt de heuvelwachter een zaadje. Hij behandelt het goed, verzorgt het, en geeft het water, liefde, en warmte tegen de tijd die kou wordt. Maar dan… Staat er plots een boom van een Kerel. Zomaar op de heuvel van de Heuvelwachter. Dat vindt die toch wat veel… Ik heb dit verhaal ooit voor een groep voorgelezen, en sinds dan gaat dit boek overal nog steeds met me mee. Het boek zit boordevol verhalen, gefluisterd, en de mollen schrijven ze op. En Kerel vertelt… Tot op een dag. (En daar stop ik, en stokt mijn stem, en moet ik op adem komen.) “Wortels” is voor mij zo’n onvergetelijke, complete leeservaring, ik ben ze na dit boek nooit meer op dezelfde overweldigende manier, met welke andere prachtige boeken ook (“Jaspers Vlinders”, “Babel”, om er maar twee te noemen) tegengekomen, en het blijft misschien wel een beetje gek, dat “Wortels” dat na al die tijd nog steeds zo met mij uithaalt…

Wie is jouw lievelingsschrijver?

Vroeger zou ik prompt: “Bart Moeyaert” hebben geantwoord. Zeker weten. Omdat hij kan toveren met taal, en omdat er in zijn boeken geen woord te veel staat, en hij daardoor toch heel krachtige verhalen vertelt, in een heel zuivere taal. Zonder Bart Moeyaert zou ik niet de boekenminnende mens zijn die ik nu wel ben. Dus misschien moet ik daarom nog steeds “Bart Moeyaert is mijn favoriete schrijver sinds ik 12 was” antwoorden.

Wil je iemand uit een boek in het echt ontmoeten? Wie wil je ontmoeten en wat zou je samen gaan doen?


Ik wil graag samen met Jasper uit “Jaspers vlinders” van Johan Vandevelde, mijn boterhammen eten in de refter waar hij op de eerste dag van het schooljaar zijn plekje moet zien te vinden.

Welke schrijver/illustrator/vertaler wil je in het echt ontmoeten?

Brian Selznick. Ik herlees nu, en kijk opnieuw mijn ogen uit bij “De Wonderlingen”. Hij werkt alweer aan een nieuw boek, las ik. Dat het maar vertaald wordt naar het Nederlands. En liefst gelijktijdig met de Engelse versie verschijnt. Of max een maand of twee later.

Hoeveel boeken lees je per week?

Per week weet ik niet zo. Een, misschien. Ik merk ook dat ik beter lees als ik één boek per keer lees.

Wat is jouw favoriete leesplek en waarom?


Het openbaar vervoer. 🙂 Omdat ik, ook al is het er (in deze tijd minder, maar het is niet anders) druk: als ik in mijn boek zit, verstomd de drukte om me heen.

Van wie krijg jij tips over leuke boeken?

Ik geef ze meestal zelf 😉

Wil je nog iets anders vertellen over lezen en boeken?

Waarom ben ik zo gek op het Nederlandse pretpark De Efteling

Omdat sprookjes en mooie muziek er hand in hand gaan, omdat je je er ook in een andere wereld waant, net als in boeken. Sprookjesboeken lezen in het sprookjesbos, dat is een droom!



Geen opmerkingen: