vrijdag 17 maart 2023

Komt wel goed / Rudie Verbunt

"Komt wel goed", het debuut van de Nederlandse auteur Rudie Verbunt, komt wat mij betreft traag op gang. Het boek is ontzettend nuchter van toon, ook al gebeuren er erge dingen.

Als ik het boek in steekwoorden zou benoemen trek ik de kaartjes cool, leuk en verrassend.

Hoofdpersonage is Ben, die op een dag wakker wordt in het ziekenhuis, nadat hij op de vuist ging met twee jongens die hem hebben aangevallen.

Zijn leven is na deze gebeurtenis nog steeds een puinhoop: Ben gaat niet meer naar school, maar woont nog wel in een studentenkamer. Om zijn kamer te kunnen betalen, werkt hij in een kleine bisocoop, die ook nog eens op de rand van het faillissement staat. En wie is de geheimzinnige Micky?

Ik voelde me als lezer een beetje een  figurant in dit boek. Het is volgens de achterflap een filmisch verhaal, en dat klopt helemaal: het verhaal is opgebouwd uit sequenties en scenes, die allemaal benoemd worden: thuis, waar Ben nog een zusje van twaalf, Tessa, heeft en mama en papa. Of er is het bed, en de avond. Of het feest in the middle of fucking nowhere, waar Micky Ben mee naartoe neemt, om hem te leren wat opener te zijn. Behalve me ziek drinken, zou ik me met haar op de fuif wel thuisvoelen, geloof ik.

Het verhaal speelt zich verder af thuis, op de bus, op de trein, op de fuif, ... overal waar Ben zich begeeft. Maar niet in het buitenland. Eerder in en rond zijn huis, zijn studentenkamer, en de buurt waar Micky woont.

Hoe langer ik las, hoe fijner ik de verteltoon, die redelijk droog is en wat mij betreft ook niet al te humoristisch, en zéker nooit melig, vond. Nu ik er zo over nadenk: het boek is zelfs wat de titel betreft af. Hoe dat komt, laat ik u graag zelf ontdekken!

Het duurt wel even voor je aan de grote nuchterheid van dit boek gewend bent. Als jij graag liever wat meer emoties beschreven ziet, is dit geen boek voor jou: Die staan namelijk nogal tussen de regels geschreven.

Door de opbouw van dit boek, dat zoals reeds gezegd, bestaat uit sequenties en scenes die allemaal ook als hoofdstuk benoemd worden, kun je uitstekend volgen waar we Ben en de zijnen zich bevinden, en dat is wel nodig om dit boek goed te kunnen volgen. Ze zijn met niet zoveel: Ben is nogal een eenzaat. goed dat Micky hem weet mee te trekken - verder nog Soloo, die bij hem in de buurt woont en uit Polen komt, en mama en papa, en Leo, de baas van de bioscoop waar Ben werkt.  Alleen is het wel aan jou om niet over deze niet onbelangrijke details heen te lezen.

Als jij graag films kijkt, en graag heel gedetailleerd weet waar iets zich afspeelt, dan is dit boek voor jou. Of als je houdt van geen al te melige liefde. Of het belangrijk vindt dat mensen er voor je zijn. Dan is dit boek ook zeker wat voor jou. Ideaal gezien ben je een lezer van rond de 14, 15 jaar.

Komt wel goed / Rudie Verbunt.- Hasselt : Clavis, 2022.- 240p.- ISBN 978 90 448 4664 5