zondag 14 juli 2024

Zomerlezen (1): Wij gaan op vakantie!

 

Wat is Zomerlezen?

De zomer probeert dit jaar heel voorzichtig door te breken, en tot nu toe weet ie niet goed wat het worden zal. Ik neem jullie mee op vakantiekamp met de mutualiteiten, en tegelijk steek ik in mijn eerste post voor Zomerlezen de loftrompet voor Kartonnen dozen van Tom Lanoye. Een absolute klassieker in de Nederlandse literatuur, die mij, omdat ik het boek speciaal voor deze reeks nog eens herlas na heel lange tijd, echt van mijn sokken blies. Ik was al langer van plan om dit pareltje te herlezen, en ik was vergeten wat een pareltje dit boek ook werkelijk is. 

Waarom ik er lang omheen heb gelopen? Omdat Boekhandel Kartonnen Dozen - jawel, netjes mét toestemming naar de roman vernoemd - er nu niet meer is, en ik Johanna Pas ook niet meer kan vertellen dat ik "Kartonnen Dozen" herlezen heb. Omdat het sluiten van haar winkel, een oase van kennis, rust en veiligheid, gepaard ging met oververdiend applaus alsof het heel hard regende, én met Tom Lanoye, die de deur die dag achter "Kartonnen Dozen" dichtdeed.




Kartonnen Dozen



is het verhaal van een eerste liefde, met alles erop en eraan, waarin hevig getwijfeld, gezwegen, en gemasturbeerd wordt. Voor wie het allemaal wat minder mag: laat dit boek voor wat het is. 

De Wase trilogie*


Voor wie houdt van zwarte humor is dit tweede boek uit "De Wase trilogie" (verder bestaat ze uit "Een slagerszoon met een brilletje" en "Sprakeloos") een absolute must. Het boek begint wanneer de dan tienjarige Tom op vakantie vertrekt met de CM naar een plek in de Ardennen. Daar leert hij Z. kennen. Z. en hij zullen elkaar na die vakantie en de eerste kartonnen doos, waarvan men een koffer diende te maken, een tijdje niet meer zien. Wanneer Tom veertien is, en er weer een vakantie is, dit keer per trein naar Zwitserland, zullen hun wegen elkaar weer kruisen. "Kartonnen dozen" is een boek met ontzettend veel sfeer en humor, opgebouwd uit een aantal kartonnen dozen, die allemaal herinneringen bevatten, waar de lezer in mag loeren. De lezer mag zelfs zijn vingers in de doos die een periode bevat uit Toms middelbare schooltijd bevat, steken. De lezer mag ontdekken dat sommige leerkrachten op school niets bijbrachten, terwijl een paar anderen dat wél deden. De laatste doos bezorgde mij nog net geen tranen die uit mijn kop zouden kunnen knallen. Ik laat u  die doos graag zelf ontdekken.

"Kartonnen Dozen" heeft alles wat een goed boek tot een goed boek maakt: het is ontzettend goed geschreven, Lanoye weet de dingen zo te benoemen dat sommige elementen, wanneer je je ogen sluit, je die kunt horen, en voor je ogen tegelijk kunt zien gebeuren. Het is soms hartverscheurend, maar steeds (h)eerlijk.

*Waarom de Wase trilogie heet zoals ze heet

De Wase trilogie, die heet zo omdat ze zich voor het overgrote deel afspeelt in Sint-Niklaas, de stad die deel uitmaakt van het Waasland in Oost-Vlaanderen, België. Dat Waasland bestaat verder uit Kruibeke, Temse, Beveren (Waas), Lokeren, Sint-Gillis-Waas, Zwijndrecht, Stekene en Waasmunster.

 

Viva Lanoye

De Podcast die Vincent Byloo maakte voor de 65e verjaardag van Lanoye in 2023 staat nog steeds op VRT Max. Als u die podcast (na het lezen van een boek van Lanoye naar keuze, maar die Wase trilogie, die is toch van harte aanbevolen) wilt beluisteren, moet u even een account aanmaken op VRT Max.

Mijn bloggende collega's dit jaar



Geen opmerkingen: