zondag 16 juni 2024

Yanna wil winnen van de wereld!

Laat ik even met de deur in huis vallen: ik vond "Dwarsloper" van Mijke Pelgrim een beetje beter dan "Winnen van de wereld".  Omdat het wat mij betreft iets meer ingaat op de gevoelens van de personages. "Winnen van de wereld" focust wat mij betreft iets meer op de acties die jongeren ondernemen. Ook in dit boek: in eerste instantie een meisje, Yanna, een bij de start van het boek evengoed wat ongeïnteresseerde puber. Dat keert gelukkig snel, en we leren haar kennen als geëngageerd voor het klimaat. Yanna wordt uitgenodigd om deel uit te maken van The Rebels: een groep jongeren die bezig is met klimaatacties. En dan kreeg ik het tijdens het lezen wél weer lekker warm: hoezo jongeren hebben geen interesses? Hoezo jongeren hangen maar wat rond? Die engagementen, daar hou ik van. Het nawoord in dit boek en vooral de titels: "Doe wat voor jezelf goed voelt" toont ook een echt iemand (Jesse van Schaik) die zich inzet door actievoeren (terwijl anderen paardrijden of nog andere dingen doen: zo simpel kan het zijn). 

Maar ook: ook in dit boek zit liefde, maar meer nog ligt de focus op wat je als lezer zelf kunt doen (en dat is verbazend simpel: denk na over welke kleding je koopt, is de make up die je ophebt dierproefvrij? Laat je stukje vlees af en toe (en ja, ook ik vind kebab en pizza griezelig lekker!)

Ik had de personages in "Winnen van de wereld" misschien liever iets minder zwart/wit gezien: waar Evi eerder Yanna's beste vriendin is, is ze dat op een bepaald moment en nadat Yanna een andere weg inslaat, niet meer, maar later komt alles weer goed, enzoverder enzovoorts, en ik vind dat allemaal wat snel gaan. Wat dus niet betekent dat ik niet erg kon genieten van "Winnen van de wereld", en ik dit boek aan veel jongeren en hun omgeving wil aanraden.

Een boek dat helemaal  bij de tijd is, en lezers laat beseffen dat jongeren met het klimaat inzitten. Aangename leeservaring, en als ik moet zwijgen, steek ik in de toekomst mijn hand op, als was ik een girafje.

Winnen van de wereld/ Mark Boode.- Rotterdam : Lemniscaat, 2023.- 223p.: ill.- isbn: 978 90 4771 517 7

P.S.: valt het op? Dat ik graag "met de deur in huis val?"


Geen opmerkingen: