zaterdag 28 april 2018

Het spannende huwelijk tussen woord en beeld: Mijn allereerste Middag van het Kinderboek, editie 2018


 



Zaterdag 14 april, in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (ObA)

Daar ging ik: helemaal naar Amsterdam, als enige Belg, zo zou later op de dag blijken. (Waar zitten de kinderboek minnende Belgen?!) De Belgen die samen met mij vinden dat kinderboeken veel meer zijn dan “maar voor kinderen”. Ik weet namelijk best dat ze er zijn. Alleen: niet vandaag. Het leek wel een Nederlandse Facebookvriendjes ontmoetingsdag. Soms toch.

Maar: deze dag ging niet over Facebookontmoetingen, al moet gezegd dat het internet ook nu een fantastische uitvinding is: vroeger zou ik wéken tevoren bezig zijn om dingen uit te zoeken op kaarten. Nu tik ik mijn bestemming in op de website van de Nederlandse spoorwegen (en de Belgische, en 9292 punt nl, en dan krijg ik drie verschillende reismogelijkheden.) Maar ok ok, daar ging deze dag OOK al niet over!

Waarover dan wel?!

De tiende editie (die eigenlijk de negende was, maar goed) van De Middag van Het Kinderboek, wederom georganiseerd door auteurs Marco Kunst en Aby Hartog, ging dit jaar over woord en beeld. Van het verfilmen van boeken, tot dat het helemaal niet nodig is om in prentenboeken prenten te zetten… (en voor u gaat lopen roepen en tieren: ik kom daar straks op terug.)

Zeepkisten

Ook waren er “zeepkistmomenten”, waarop een auteur, leesbevorderaar, en personeel van de Schrijverscentrale iets kwam vertellen over iets wat hem of haar nauw aan het hart ligt, maar die geen reclame mocht maken voor de eigen zaak.
Dus kregen we in vier minuten een pleidooi over de noodzaak voor jongensboeken (want meisjesboeken zijn soms klef enzo), werd “Lees je beter” in de kijker gezet, een website die boeken bundelt die ziekte en handicap als thema hebben. Kijk eens wat verder dan wat kinderen al kennen, en durf dat ook eens aanbieden, en hoe gaan we om met mensen die zelf hun boeken uitgeven? Hoe kunnen ook zij toegang krijgen tot onze organisatie? Ziedaar: elke spreker kreeg hiervoor vier minuten. En het lukte ze nog ook!

Lezingen

Lezingen waren van Sjoerd Kuyper, die ons meenam naar zijn boek “De Duik”. Hij vertelde dat Sanne Te Loo naar Curaçao gestuurd werd om inspiratie op te doen voor de illustraties in het boek. Hoezo illustraties? In een boek voor 10+? Waarom zou je een boek voor 10+ nog illustreren? Prentenboeken hebben eigenlijk ook geen illustraties nodig. Als we echt goed voorlezen, kan een kind ook wel horen wat we bedoelen.
Zoals wij lazen als kind, zo wil je ook gelezen worden. Niet netjes met mes en vork, maar slurpend naar binnen.
 Ja. Of?

Wat als we over Curaçao schrijven, en dat boek vervolgens aanbieden aan kinderen en andere mensen die nog nooit daar zijn geweest? Dan kunnen we beter wél beelden scheppen! Net als bij prentenboeken! Of hoe prenten toch wel belangrijk zijn, zelfs voor volwassenen. Maar prenten bij een boek zijn duur. Ook omdat een auteur zijn royals moet delen met de illustrator.
Tamara Bos gaf een lezing over het verfilmen van kinderboeken. Dan moet je soms toegevingen doen en dingen uit het boek weglaten, of net dingen toevoegen. 

Mij viel vooral op dat Nederlanders als ze kinderboeken verfilmen, ze dat zeer goed doen, uit een soort noodzaak van het maken. Het is best leuk om mee te krijgen hoe je van het boek Dolfje Weerwolfje een film maakt, waarin je niet al te griezelig mag gaan omdat je rekening moet houden met je publiek. (Laat ook je jonge publiek zelf uitmaken wat het griezelig vindt?, denk ik dan) Maar goed.


Er is ook maar één Pipi (Langkous). Dat ze er anders kan uitzien als iemand anders ermee aan de slag gaat, dat is soms raar, en geeft ons dan een ander beeld van iemand die we kennen. Of waarom teksten mét beelden wel belangrijk zijn.

Wat nog?

We kwamen te weten dat Jan Paul Schutten en Floor Rieder aan een derde boek werken na “Het raadsel van alles wat leeft en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel” en “Het wonder van jou en je biljoenen bewoners”. Hoera! Het derde deel zal “Het mysterie van niks en oneindig veel snot” gaan heten.

Live illustratie

Bij alles wat op zeepkisten en verder op het podium gebeurde maakte Mylo Freeman live een

illustratie. Aan het eind van de middag was ze af. Ze wordt geschonken aan de ObA en zal een prominente plek krijgen in een van haar wijkbibliotheken.

Mijn eerste ervaring van de Middag van Het Kinderboek was: zonnig, beetje jammer om dan binnen te gaan zitten, maar hey, kinderboeken: dat is eten en drinken, en dus levensbelangrijk. Oh ja: ik moet zorgen voor eten, als ik volgend jaar wil teruggaan. Mijn middag was: vrolijk, boeiend, en heerlijk om een keer tussen gelijkgestemden te zitten, aan wie je een keer NIET moet uitleggen waarom je als volwassene kinderboeken belangrijk zou moeten vinden. Ze ZIJN dat namelijk gewoon.