zondag 1 februari 2009

Veel letters en weer tegelijk...

Maar dat hoeft niet negatief te zijn, wanneer twee boeken me tegelijk kunnen boeien. "Vaderland" (Joseph Pearce) is een roman over een Joodse familie, beginnend in 2008 in België, en eindigend in 1829 in Polen. Tussendoor lees je hun welvaren, en het lijkt erop dat alles mooi zal samenvallen, afgaand op wat ik tot nu toe las. Pearce's stijl is rustig, rustgevend ook, zonder al te groot beschreven acties. Kijk ook hier eens. Ik geloof dat ik nu ook gauw "Het Belang van Edward Lindeman" en "Maanzaad" zal gaan lezen van hem. Ben benieuwd.



Het tweede boek waarnaar ik nieuwsgierig geworden was na wat surfen op het net, was "Cadans" van Micha Meinderts, over een 14 jarige jongen die met zijn verjaardag ontdekt dat hij jongens leuker vindt dan meisjes - wanneer hij zijn beste vriend kust. Hij weet helemaal niet goed hoe het nu verder moet, want het thuis, in Arnhem, vertellen (we hebben het over 1977, toch een heel andere tijd dan nu, zo blijkt), is uitgesloten. Het lijkt erop dat hij dan maar, al was het maar ter zelfbescherming, "in de kast" zal blijven. Of niet? Arthur is een heerlijk personage, naar wat ik - 40 bladzijden ver - kan opmaken. Hij is helemaal niet zielig, en heeft heel wat daadkracht in zich. Daadkracht waarvan de lezer kan gaan glimlachen. En hoera hoera, er komen nog twee delen over Arthur! Het leuke is ook dat je zijn ontwikkelingen zal kunnen volgen: het eerste boek begint op Arthurs 14e verjaardag, en eindigt in 1981, wanneer hij 18 is. De auteur wil tot Arthurs 40ste gaan. Iets om naar uit te kijken, lijkt me.