zaterdag 3 januari 2015

Boekblogger enquête 2014/2015 : wordt 2015 een beter boekenjaar?

Ik ga me er dit jaar ook maar eens aan wagen. Het moet zowat de allereerste keer zijn dat ik deel neem aan een boekbloggers-enquête, en 2015 is voor mij nu al het jaar van de ontdekking van Craving Pages: Let’s talkabout books, baby!

 Terugblik


1.       Wat was het beste boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen? (Voel je vrij om dit onder te verdelen in genres als je anders moeite hebt met kiezen.) 

Het mes dat niet wijkt” van Patrick Ness. Het eerste boek in de Chaostrilogie. Wereldwijd bejubeld, maar ik vond dit eerste deel het beste van de drie. Het tweede deel was nog ok, terwijl het derde voor mij niet had gehoeven.

“Het Wonderkabinet” van Brian Selznick, vertaald door Gert van Santen was dan weer een absoluut cadeau, in wat voor het overige een zeer matig jaar was op het gebied van “onvergetelijke boeken”. Ja, Selznick mag op dit lijstje. Een klepper van een bladzijde of 600, maar verhaallijn die over het meisje gaat, is helemaal getekend, terwijl de verhaallijn van de jongen geschreven is. Behalve een prachtig verhaal, levert dat ook nog eens een prachtig geheel op, en kan je je ogen uitkijken.
 
2.       Welk boek heeft je het meest teleurgesteld het afgelopen jaar?

“De Kleine Odessa 2: Het geheim van Lode A” van Peter Van Olmen. Waarschijnlijk omdat hij in het eerste deel over De Kleine Odessa zo’n overdonderende boekenwereld schetst, en wie wil dat nou niet, leven in een stad vol boeken, bevolkt door beroemde schrijvers, en dat je daar dan ook nog eens een adembenemend goed verhaal bij kan vertellen.  Zo eentje waarbij het zo jammer is dat het boek uit is, dat je met plezier de hele lijst met personages gaat lezen, om daarna te beseffen dat het boek echt wel uit is.
Het tweede deel is helaas een echt vervolg, en je kan maar één keer je wonderlijke wereld laten ontstaan. In deel twee gaat Odessa’s leven in deze wonderlijke stad verder, en dat is helaas niet zo mooi, en soms zelfs op het vervelende af. Misschien had ik te grote verwachtingen, om het met Charles Dickens te zeggen? 

3.       Door welk boek ben je het afgelopen jaar aangenaam verrast?

Ik ben genoeg” van Twiggy Bossuyt. Over een groep jongeren die een vakantie op een kasteel doorbrengen, en daar hun tijd vullen met schilderen en andere kunst. Maar iedereen in dat kasteel draagt een heel leven met zich mee, dat vaak niet al te lief is geweest voor hen.

4.       Als je van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen slechts één titel aan mocht raden…, welk boek zou je dan kiezen? 

Broergeheim” van Emiel de Wild. Over een jongen die plots verder moet zonder zijn broer, en zonder dat het erop lijkt, voor zijn ouders althans, dat hij ooit een broer heeft gehad. Heftig boek, in brievenvorm, want Joerie wil zijn broer wel terugvinden. 

5.       Wat is de beste boekenreeks die je het afgelopen jaar hebt ontdekt?
*zucht* Ik heb vooral ontdekt dat er veel te veel reeksen zijn, en dat ze goed zijn voor de verkoop, waarschijnlijk. “Enkele” boeken hebben bijna geen recht meer van bestaan. Of klink ik nu te pessimistisch?

6.       Welke nieuwe, veelbelovende auteurs heb je het afgelopen jaar ontdekt?

Ik hoop op nieuw werk van Emiel de Wild, en van Herman van de Wijdeven.

7.       Heb je dit jaar nog andere genres verkend?
Als “Jeugdboeken” een genre zijn, ga ik daar vrolijk mee verder. Eigenlijk niet, dus. En volgens sommigen zijn jeugdboeken een genre op zich, dus dat zit wel goed, en valt er nog veel te ontdekken.

8.       Wat was het meest meeslepende, niet-neer-te-leggen boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?
Dat boek moet nog verschijnen, en dat wil wel wat zeggen over het / mijn afgelopen leesjaar, hoewel ik 66 boeken gelezen heb. Wat neerkomt op meer dan een boek per week.

9.       Welk van de boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen heeft de aller mooiste cover?
Het Victoriaansehuis” van John Boyne. De Nederlandse cover vertelt helemaal niet zoveel over het verhaal, maar de Engelse cover bevat een kaars, onderandere, en belooft een oerdegelijk spookverhaal. De Nederlandse cover dus, omdat ik geen Engelse boeken lees, en omdat John Boyne mijn cadeautje is. Zijn naam op een boek, en ik weet dat ik een goed boek ga lezen!
10.   Wie is je favoriete personage uit alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?

Het was geen al te best boekenjaar, vond ik, maar Eliza Caine uit datzelfde “Het Victoriaanse huis” zou dat wel eens kunnen zijn.
   11.    Welk boek heeft de grootste inruk op je gemaakt in 2014?

Ook dat boek hoop ik in 2015 nog tegen te komen, in 2014 was dat eigenlijk geen enkel.

   12.   Welk boek had een scène die je zo enthousiast maakte, dat je niet kon wachten om er iemand over te vertellen? (Pas op dat je geen spoilers gebruikt)
Het Victoriaanse huis” van John Boyne, maar weer. Eigenlijk was dat een boek waar ik HELEMAAL enthousiast over was.
13.    Wat is je favoriete relatie (romantisch, vriendschappelijk, familie, enz.) uit de boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?

Die tussen Rosalie en de Duitse soldaat Friedrich, in “Wat niemand weet” van Karen Dierickx
14.   Wat is het beste boek dat je hebt gelezen op basis van een recensie/aanbeveling?
Ik probeer zo weinig mogelijk recensies te lezen van anderen, om mijn eigen kijk op een boek zo min mogelijk te beïnvloeden, zeker als ik zelf ook een recensie of dit of geen boek moet schrijven.

15.   Welk boek zou je het liefst terug willen zien in de Bios, en met welke acteurs in de hoofdrollen?

Ik zou het liefst wat minder boekverfilmingen zien. Het lijkt wel of elk boek MOET een filmversie krijgen, terwijl dat helemaal niet hoeft. Veel boekverfilmingen zijn trouwens draken van films, die het boek in kwestie oneer aandoen. Een paar uitzonderingen daargelaten, natuurlijk. Ik weet dat ik mezelve daarmee niet populair maak, maar leest u nog eens gewoon een goed boek, en maak er uw eigen beelden bij.

Boeken en Bloggen

1.       Wat is je favoriete boekenblog van 2014?

Jaap Leest  Eerlijk, nooit te lang uitgesponnen, en soms heerlijk tegen de stroom in.

2.       Welke review, die je het afgelopen jaar hebt geschreven, is je favoriet?
Weg met Eddy Bellegueule”, omdat ik daar zo’n heerlijke reactie op kreeg: “Fijne recensie! Het boek zelf NIET goed vinden, maar mensen toch zin geven om het te lezen, en met je eigen gevoel erbij.”

3.       Wat is je favoriete boek-gerelateerde ontdekking van het afgelopen jaar? (website, winkel, wat dan ook – zolang het maar met boeken te maken heeft.)
De website van Speelboek in Amersfoort. En dan vooral hun boekenafdeling (natuurlijk). Daaraan merk ik dat het wel nog kan: kwaliteit boven kwantiteit stellen.

4.       Wat is jouw mooiste boekenblog moment van 2014?
Toen ik merkte dat ik in één week tijd niet de vier tot dan toe verschenen boeken van Patrick Ness zou kunnen lezen, maar dat ik op zeven dagen tijd toch de hele Chaostrilogie gelezen heb, en dat het toen mooi weer was. Ik heb uuuuren doorgebracht op een bank: of in de tuin, of in de dierentuin, of in het park van het verzorgingstehuis, … Dat ik de uitdaging NIET tot een goed einde bracht, maar globaal gezien toch drie goede boeken gelezen had.

5.      Heb je mee gedaan met challenges dit jaar? Zo ja; hoe is dat voor je uitgepakt?

Misschien moet het bovenstaande ook hier staan. Zie boven, dus! Verder deed ik mee aan de Goodreads challenge, die ik niet gehaald heb. Ik heb de challenge voor 2015 dus wat naar beneden bijgesteld.

Vooruitblik

1.       Aan welk boek ben je in 2014 niet toegekomen en staat nu bovenaan je nog-te-lezen-lijstje voor 2015?

Ik wil alleen mijn “te lezen” stapel wat kleiner maken. Er is geen boek “waar ik niet aan toegekomen ben".
2.       Naar welk boek, wat uitkomt in 2015, kijk je het meest uit?

Dat merkt u dan wel weer:-)
3.       Wat hoop je in 2015 te bereiken met lezen/bloggen?
Ik wil erg graag weer gewoon wat meer tijd om te lezen, en om over dat gelezene, te schrijven.  Ook wat meer dan voorheen, als het kan.

4.       Naar welke boeken-evenmenten van 2015 kijk je het meest uit?

Het Feest van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen, straks in mei, en naar de Boekenbeurs Antwerpen in november. Dan lijkt het elk jaar elf dagen Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar in één, voor me. Laat dus maar komen!
5.       Doe je dit jaar mee aan een lees-challenge? Zo ja; welke?
De Goodreads Challenge.
En dat was de Boekblogger Enquête van 2014/2015 van Craving Pages.  Ik hoop dat jullie het leuk vonden om samen met mij terug te blikken op het afgelopen jaar en alvast wat te fantaseren over de toekomst. Eind van het jaar is de Boekblogger Enquête er natuurlijk weer. Hopelijk tot dan.

Hoe was jouw leesjaar?