dinsdag 20 januari 2015

Is Rob Ruggenberg de mannelijke Thea Beckman?

"De Boogschutter van Hirado" van Rob Ruggenberg is uit. Het was het eerste boek dat ik van hem las. Wederom moet ik mezelf dwingen om het boek te lezen, weer moet ik mezelf dwingen om 's avonds één hoofdstuk te lezen. Ik vind dat altijd heel jammer. Jammer dat mijn ogen geen pijn doen, jammer dat ik meer zin heb om in huis rond te lummelen en iets te gaan eten, alles om het lezen uit te stellen.

Is het omdat Japan, waar "De Boogschutter van Hirado" zich afspeelt, mij niks zegt? Dat zou kunnen. Is het omdat Rob Ruggenberg, net als Thea Beckman destijds, er niet voor terugschrikt om zijn lezers meteen een les geschiedenis mee te geven? Dat kan ook. "De Boogschutter van Hirado" begint vrij droog met wat de personages moeten doen, eerst nog in Batavia, Oost-Indië. Mocht het verhaal daar verder zijn gegaan, en echt over het waarom van de Nederlanders daar, dan zou het mij meteen hebben meegenomen. Bovendien zijn Ruggenbergs personages onderling vrij goed inwisselbaar, met uitzondering van Reyer en Sakura, en dat heeft Ruggenberg goed bekeken.

Zijn "De Boogschutter van Hirado" zal namelijk rond hen gaan draaien, en rond hun verboden liefde. Die nooit klef wordt, want ze is vrijwel onzichtbaar. Maar ze is er zeker wel, en net dat zorgt er een kwart voor het einde van het boek voor dat het boek toch nog vaart meekrijgt.

Dat de meeste personages in "De Boogschutter van Hirado" echt hebben bestaan, pleit ook voor dit boek. Net als het taalbadje Japans dat je meekrijgt.

Soms loont het dus wel de moeite om te blijven worstelen, tot je toch de zon ziet schijnen als je een op het eerste zicht geen goed boek in handen hebt.

Thea Beckman zou blij zijn met haar collega.

Onthou: droog begin, onderling vrij inwisselbare personages, maar de liefde, oh, de liefde....

De boogschutter van Hirado / Rob Ruggenberg.- Amsterdam : Querido, 2013.- 300p.- 978 90 451 1607 5

Meer weten? http://www.hirado.nl