zondag 25 maart 2018

Kinderboekendag 2018: Klein maar zeer fijn!

24 maart 2018 was de eerste echt zonnige dag van dit jaar. Het was ook de derde editie van Kinderboekendag.

Wa's da?


Kinderboekendag? Wa’s da? Het is een dag die kinderboeken(makers) de aandacht wil geven die ze van harte verdienen. Om aan te tonen dat kinderboeken niet alleen over roze en glitters zouden moeten gaan voor kinderen er iets aan vinden. Dat mensen daar werk, en soms bloed, zweet en tranen in stoppen.


De positivo in mij


Ik zou ook (wederom) kunnen klagen over magere opkomst - 3 kinderen en pakweg 5 volwassenen is niet bepaald “een groot publiek” te noemen – maar als ik de positivo in mij aanspreek (en dat is een tofke!) kan ik dat ook zo bekijken: het is heerlijk rustig en intiem op op deze manier naar verhalen te kunnen luisteren en kijken. Hoppah! Ik heb de titel boven mijn stuk verklaard.

Het kinderboek als genre


Voor mij persoonlijk gaat deze dag over dit allemaal samen: omdat kinderboeken het als genre waard zijn om ontdekt te worden. En om aan te tonen dat kinderen niet als “kinderachtig” moeten gezien worden, maar als volwaardig boekenpubliek. Om kinderen serieus te nemen. Om te luisteren naar goede verhalen, en om mijn ogen uit te kijken naar “work in progress.” Om het niet erg te vinden dat er buiten zeven zonnen schijnen. Om mensen tegen te komen. Mensen die kinderboeken evengoed een warm hart toedragen, en dat willen uitschreeuwen. Om tussendoor de winkels binnen te lopen, en te bedenken dat ik kleren kopen echt niks vindt, maar dat dat soms wel moet.

Zo zag mijn dag eruit. De mensen die er samen met mij bij waren: proficiat! Zij die er niet bij waren: u miste wat.
Dit bijzondere kleinood - "Ooit zal alles anders zijn" was het debuut van Alexander Wolfram.

Bart Moeyaert las voor in De Groene Waterman in Antwerpen, maar luisterde voor deze foto mee naar Joke van Leeuwen. En daar ga je vanzelf om lachen.
Alexander Wolfram - die eerder al het poëtisch filosofisch "Ooit zal alles anders zijn" schreef - toont ons in De Slegte Antwerpen een prentenboek in wording.



Paul Verrept las - ook in De Slegte Antwerpen - voor uit "Op een dag was de liefde moe", uit "De bank" en "De wereld". Wist u dit trouwens al? God is een konijn.