zondag 27 januari 2019

Kinder- en Jeugdjury 2018-2019: Er zit zowaar muziek in!

Tijdens één van de vormingsdagen - aka startdagen dit leesjaar kregen wij als leesbegeleiders een portie "boekenkaviaar" toegediend!

"Vraag je juryleden naar liedjes, waaraan ze denken bij het lezen van hun boeken". Ik heb tot nu toe geen idee of dit lukt bij de acht- tot tienjarigen in groep 3, en heb deze kleine activiteit alleen maar toegepast op mijn (pre)pubertjes uit groep 5, die tussen 12 en 14 zijn.

Tip van deze bloggende boekenzot: "verplicht" je juryleden nergens toe, dat werkt averechts. Of verplicht hen wel, maar kleed dat dan goed in: zeg dat je een extraatje kunt voorzien als er een opdracht wordt uitgevoerd (en zorg er dan voor dat je in dat extraatje kan voorzien ;-)). Deze doelgroep is immers hypergevoelig voor "ik MOET". "Ik wil" is veel productiever!

Bij "Het geheugenboek" van Lara Avery vonden mijn juryleden deze liedjes:

Memories / Shawn Mendes
Partners in crime (Feat. Ash Costello)

Ik steek trouwens nog altijd wat op van mijn boekenwurmen in mijn leesgroepen!



Bij "Oorlog in een koffer" van Berti Persoons vonden mijn juryleden het veel moeilijker om muziek zelfs maar te kunnen oproepen, net als bij "De poppenmaker van Krakau" van R.M Romero. Deze boeken liggen iets verder van hun eigen leefwereld af, maar beide verhalen kwamen wel binnen. We zochten samen liedjes:

Oorlogsgeleerden / Wannes Vandevelde - Masters of War / Bob Dylan
Karstmis is dien dag dat ze niet schieten / Wannes Vandevelde (Waarom was dat? En was dat echt? Waarom stopten ze dan niet meteen met oorlog voeren? Deden ze daarna echt gewoon verder?)

Klassieke muziek van Mozart, bijvoorbeeld. Mensen in de vervolgings- en vernietigingskampen speelden vaak in het orkest, om de officieren, die wel van klassieke muziek genoten, te plezieren. Dezelfde muzikanten  ook medegevangenen daarmee begeleiden...

Bij "Doodverklaard" van Inge Verbruggen kwamen volgende liedjes boven:

Finally Awake / Gone Away
Cry baby / The Neighbourhood