De vijftienjarige Dawn woont samen met haar moeder en twee
teckels in een achterbuurt in Engeland.
Haar vader is ex- junkie, ex-alcoholist, en nu verdwenen. Noch Dawn, noch haar moeder weten waar hij
gebleven is.
Dawn is een eenling, die er niet om maalt dat ze geen
vrienden heeft, en gewoon is wie ze is, met slobbertruien en wijde broeken. Ze heeft een leeg leven, en het enige wat ze
doet is rondhangen, bijbels lezen, en voor haar honden zorgen. Ze heeft veel aan haar twee honden, die ze
Jezus en Maria noemde. Dat vonden haar
buren maar niets. Dus zijn zij
verhuisd. Muziek van The Jesus en Mary
Chain houd haar overeind in het leven. “Dood aan God” is doorspekt met regels uit
nummers van deze groep, je kunt ze cursief in het boek terugvinden.
Dawns leven mag dan al leeg zijn, met een moeder die het
noorden kwijt is nadat haar vader is vertrokken, ze blijft zich wel dingen
afvragen, maar ze weet haast nooit het antwoord. Dat is vooral erg omdat je als lezer het
gevoel hebt dat Kevin Brooks van Dawn een sympathieke meid weet te maken. je zou
haar willen helpen, of haar minstens willen bijstaan. Bovendien zorgt Dawn een beetje voor haar
dronken moeder, die hele dagen en nachten alleen maar voor televisie hangt, en
Dawn is voor het grootste deel van de tijd op zichzelf aangewezen.
Dawn is vooral bezig met de vraag hoe ze God kan doden. De reden waarom ze God dood wil, ook al weet
ze best dat dat niet kan, omdat God niet bestaat, is omdat Hij haar vader van
haar heeft afgenomen. Omdat hij, nadat
hij stopte met drugs en afkickte, begon te dwepen met God, en hele dagen
psalmen door het huis liep te declameren.
De Bijbel speelt een niet onbelangrijke rol in “Dood aan
God”, maar “Dood aan God” is geen boek over het geloven in God. Het is hoogstens een element in het boek. Een krachtig element, dat wel.
“Dood aan God” is vrij langdradig, doorspekt met lijstjes
allerhande, omdat Dawn graag lijstjes maakt.
En toch slaagt Brooks erin om de aandacht van de lezer vast te houden. Alle personages hangen op één of andere
manier samen, ook al is het niet vanzelfsprekend dat Dawn en de twee bitches
van de school, Taylor en Mel, elkaar ooit tegen het lijf zouden lopen. En toch staan de twee plots voor de deur bij
Dawn, en deze laatste schrikt zich hier lam over: wat moeten die twee van
haar? Ook dat element komt mooi in het
geheel van het verhaal tot zijn recht.
Brooks schetst een sombere omgeving, en een erg triest gegeven. De reden waarom Dawns vader ervandoor is,
wordt met mondjesmaat duidelijk, en is ronduit schokkend, ook al wordt Brooks
nooit expliciet. De ruimte waarin Dawn
en haar vader zich bevinden, ontploft, en dan gaat het verhaal verder. Dat maakt van “Dood aan God” een literaire
thriller voor jongeren, en laat thrillers voor jongeren nu net beter in elkaar
zitten dan die voor volwassenen. Ze
bieden meer verhaal, misschien omdat jongeren nog die vragen stellen waar
volwassenen al lang denken over uit te zijn.
Vragen over uiterlijk, of waarom het belangrijk is om er goed uit te
zien. Ook geliefd zijn op school, of net
niet, en pesten maken deel uit van “Dood aan God”.
Dood aan God / Kevin Brooks ; Jenny de Jonge (vertaling).-
Amsterdam : De Harmonie, 2011.- 217p.- oorspronkelijke titel: Killing God.-
ISBN 978 90 6169 967 5 - 15+
Geen opmerkingen:
Een reactie posten