maandag 16 november 2015

Waarom 1 dag Boekenbeurs al lang niet meer volstaat…

Ik zei het al: toen ik nog een tienerkabouter was, volstond een halve dag boekenbeurs, al vond ik dan zeker niet dat je je tijd er moest verdoen met het eten van taart. Want de boeken, die bezorgden me ook toen al voldoende geestrijk voedsel. Wat is dat trouwens toch met mij, dat ik mijn boekenliefde steeds vergelijk met eten? Misschien omdat, wanneer ik echt een goed boek lees, wel eens (dom)weg vergeet te eten. Om dan ’s avonds op te merken dat ik een wolf met honger goed kan begrijpen.

Zoals ik gisteren aangaf, het is 23 jaar geleden sinds mijn allereerste Boekenbeursbezoek. Als je er binnenkomt, valt het meteen op – OK, denk de warmte en de massa mensen even weg – het ruikt er naar nieuwe boeken. Het ruikt er desondanks naar verse inkt op vers papier. Dat moet ongeveer de lekkerste geur van de wereld zijn.
Liep ik toen gewoon te kijken en even “hallo” te zeggen tegen deze of gene auteur (die 23 jaar geleden op nog een beetje meer sympathie van de Boekenbeursbezoeker kon rekenen: de BV’s hebben de echte auteur zijn of haar plaats ingenomen.)

En toch: Kinder- en Jeugdliteratuur zijn al heel erg lang mijn lust en mijn leven, en ik heb dit blog nu tien jaar, of toch bijna. In november-december volgend jaar geef ik een verjaardagsfeestje voor mijn blog. Dan wordt ie tien. Dat is lang, in internettermen, hoor ik. Ja, maar de liefde voor het (betere) jeugdboek is dat ook al lang. Dus hebben die twee een perfect huwelijk.


Dat is de reden dat ik deze tijden bijna elke boekenbeursdag wel met IEMAND sta te praten, of op de koffie ga. Om te zeuren, of om vrolijk te worden van het thema van de Boekenbeurs dit jaar. “Kinder- en Jeugdliteratuur: volwassenen toegelaten” (het zou er aan moeten mankeren!) En om koffieverslavingen te bedwingen. Want ook dit is redelijk veranderd: eten moet. Liefst in gezelschap. Want eten kan, met dat abonnement (wat een héééérlijke uitvinding is!), waardoor ik extra tijd heb. 

Tijd die ik als ik maar één dag zou komen, mezelf niet zou gunnen: ik heb haast! Ik wil veel zien! En ik moet die en die even dag zeggen. Waarna je merkt dat je die of die dan weer NIET gezien hebt. Dus nee, bijna 12 dagen boekenbeurs is net geen luxe.

Deze fijne dame heet Twiggy Bossuyt en schreef volgende fijne boeken: