maandag 15 juli 2019

Wat wil jij deze zomer lezen?

"Welk boek wil jij deze zomer lezen?" Dat is de vraag die ik deze zomer voor de tweede keer wil beantwoorden.

Vorig jaar wilde ik heel graag het eerste deel van de boekenreeks rond “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen?” van Harrie Geelen gaan lezen. Dat is niet gelukt, maar intussen is het tweede deel van deze reeks er. Als ik weer eens niet moe ben zal ik nachtjedoor kunnen doen met deze boeken!

Dit jaar weet ik ook al dat ik het boek dat ik wil lezen misschien niet zal gelezen krijgen, maar dat is helemaal niet erg. Je leest de dierenverhaaltjes van Toon Tellegen namelijk ook niet in één keer.

Heksje Paddenwratje” van het Vlaamse duo Henri Van Daele en Klaas Verplancke, is een wat ouder boek voor jongeren over een jong, hip en sexy heksje. Ze krijgt bezempech, en leert duivel Iscariot kennen. Zouden die twee verliefd kunnen worden? De duivel “haat haar, dat weet je toch?” Want dat is wat duivels doen. Ze kunnen niet “houden van”, alleen haten. Dat spel met taal en hoe Iscariot en Paddenwratje al dan niet verliefd zijn laat ik aan jullie verbeelding. Maar Iscariot, dat is ook de familienaam van de Bijbelfiguur Judas, die Jezus heeft verraden voor dertig zilverlingen.

In “De zeven laatste zinnen” hervertelt de Vlaamse auteur Dimitri Verhulst het Paasverhaal/lijdensverhaal aan de hand van een aantal verhalen die allemaal lijden in zich dragen voor mensen van nu. Ook op de planken gebracht, met muziek door het Ensor Strijkkwartet. In “Bloedboek” vertelt Verhulst op geheel eigen wijze vijf Bijbelverhalen opnieuw.

Guus Kuijer liet ons in “Het boek van alle dingen” kennismaken met Thomas, die anno 1950 in een streng Katholiek gezin woont. Het motto van dit boek is of Thomas gelukkig wil worden, dan wel geworden is. Geïllustreerde versie van dit boek door Peter Paul Rauwerda. Dit boek is opnieuw beschikbaar, ongeïllustreerd.

Het kan ook allemaal wat humoristischer als je “Wat de ezel zag” van Frank Adam en Klaas Verplancke zou willen herlezen. Over een ezel die zijn ene oor kwijt is, en die de voorspelling krijgt dat er een ei door het dak van zijn stal zal vallen. Uit dat ei zal een kindje kruipen… Ziedaar een maffe hervertelling, die echter altijd geloofwaardig blijft, van het Kerstverhaal. 
En wat was er aan de hand met de Toren van Babel (Jan De Leeuw)?

Zo, ik gaf u vooraf zomaar even zes extra boekentips mee, die mij allemaal brengen bij het boek dat ik graag wil lezen: De Bijbel voor ongelovigen van Guus Kuijer. Niet alleen omdat ik Guus Kuijer als auteur steeds graag heb gelezen, ook omdat ik de Bijbelverhalen steeds mooi kan blijven vinden, vaak in alle lelijkheid ook. Ik ben benieuwd naar de aanpak van Guus Kuijer, en hoe je, ook als je niet gelovig bent, deze verhalen kunt lezen en bekijken.

Dit stuk schreef ik op vraag van ikvindlezenleuk, waar je ook andere antwoorden op de vraag "Welk boek wil jij deze zomer lezen?" kunt terugvinden.