woensdag 3 juni 2020

koffie of thee met Valeries Boekenwereld!

Valeries Boekenwereld vroeg mij vorig jaar ergens of ik zin had om aan haar "Koffie of Thee?" rubriekje mee te werken. Dat wilde ik wel. Ik mocht ook met boekentips smijten! Jochei!

Wil jij inspiratie voor deze zomer? Misschien kan Valeries Boekenwereld of "Geen leven zonder boeken" wel voor inspiratie zorgen voor vakantie in eigen land! En als we toch terug de grens over mogen, stuur ik jullie heel graag naar Valkenburg en omstreken in Nederland... Geniet!

korte ‘dit of dat’-vragen


Koffie of Thee; want...


Koffie! Ik drink haast niks anders, en ik word echt goed gezind van sterke en bittere koffie. Al mogen de Fransen en de Italianen hun extra sterk koffietje wel zelf houden, daar sta ik zelfs van op mijn hoofd.

Ochtend of avond; want...


Avond. Omdat het dan stil kan worden bij een goed boek of een fijn televisieprogramma. De ochtend vraagt te vaak om nadat je je ogen hebt opengetrokken, je te gaan haasten, en eigenlijk is dat niet leuk.

Pretpark of Dierentuin; want...


Dierentuin. Omdat ik geabonneerd ben, en ik dus zomaar als ik zin heb, kan gaan rondhopsen in de Zoo, of – hier zijn we weer! – aan de koffie kan! Of lekker kan zitten lezen op een bankje, met op de achtergrond het lawaai van eender welk dier. En de Efteling. Omwille van de verhalen daar, en omdat ze daar geen angst hebben om klassieke muziek te laten klinken bij wat ze laten zien.

All In-hotel of tentje; want....


Een gewoon hotel met een goed bed en een badkamer zonder teveel liflafjes is voldoende. All- in vind ik maar niks. Ik wil soms zelf nog wel kiezen wat ik wil gaan doen, zonder dat het daarom persé in de prijs moet zitten. (en ik er dus uiteindelijk toch voor heb betaald).

Rekenen of taal; want....


Taal! Anders was ik nooit de boekenmens geworden die ik nu ben. Vast en zeker niet.


En dan nu... TWEE boekentips!


Wortels van Klaas Verplancke, 2003. Ries is een heuvelwachter. Dat wil zeggen: hij woont alleen op een heuvel, en hij wacht. Waarop weet hij niet, maar dat doet er niet toe. Daarvoor is hij namelijk een heuvelwachter. Maar op een dag vindt de heuvelwachter een zaadje. Daaruit groeit een boom van een Kerel. En die eist meteen zijn plekje op. Nu is de heuvelwachter niet meer alleen, en de tijd die wachten heet, krijgt hij ook niet meer terug… Ik las dit boek ongeveer bij verschijning, denk ik. Ik weet wel nog dat ik, toen ik voor ik het kocht, het inkeek en dacht: “Als ik dit boek niet koop, dan koop ik nooit nog eender welk ander boek. Het is prachtig gedoseerd, Klaas Verplancke zorgde zowel voor de tekst als de illustraties. In mijn boekenkast is het nog steeds – nu niet meer zo erg eenzaam – maar dat is niet erg – een van de allermooiste boeken. (En hou het stil, maar als ik het na een tijdje opnieuw lees moet ik er ALTIJD van huilen. Dit boek is voor iedereen die het wil ontdekken, en houdt van mooie, uitgepuurde verhalen en illustraties. Dit boek laat ook zien dat je niet alleen illustraties voor peuter en kleuterboeken kunt maken, maar dat ook prenten in boeken voor oudere lezers helemaal tot hun recht kunnen komen.


Broederschap van de bok / Reggie Naus, 2017. Met filmpje op youtube dat plekken uit het boek laat zien. Misschien krijg jij ook zin om te gaan ontdekken? Het eerste boek voor 13+ van Reggie Naus, die eerder voor kinderen vanaf een jaar of 8 al samen met Mark Jansen de boekenreeks “Piraten van hiernaast” maakte, en voor jongere kinderen “Trubbel Trol”, samen met Kees de Boer,  tot leven wekte. “Broederschap van de bok” speelt zich af in Nederlands Limburg en gaat over De Bokkenrijders, een bende die in de 18e eeuw Nederlands Limburg en een deel van de Belgische Kempen onveilig maakten. (En Villa Volta in de Efteling gaat hier ook al over!) Ze roofden en gingen uit stelen, en ze reden op bokken door de lucht. Dit boek heeft twee verhalen, die langzaamaan in elkaar overvloeien. Soms lees ik een boek gewoon omdat ik vind dat het echt wel aandacht verdient, zoals dit boek er dus eentje is. Het heeft iets van een politieroman, er zit wat romantiek in, en het is nog goedgeschreven ook. Voor wie houdt van dat alles samen, overgoten met een spannend sausje, die moet “Broederschap van de bok” maar eens aanschaffen of uit de bibliotheek halen. In België/Vlaanderen moet je dan helaas wel bij de boeken voor 8+ kijken, ook al is dit heel duidelijk bedoeld voor oudere lezers. Vergeet dat rode stickertje gewoon even, net als de leeftijdsaanduiding 8+ (en soms 10+) en lees “Broederschap van de bok”.

Geen opmerkingen: