donderdag 17 maart 2022

Helden en schurken voor de Jeugdboekenmaand: de juryleden van de Leesjury!

Dag KJV, en hallo de Leesjury!

zijn jullie van een jeugdbeweging? Wat is de KJV dan wel?

Sinds september 2021 zullen juryleden deze vraag alvast niet meer zo vaak horen, vermoed ik. De Kinder- en Jeugdjury, of kortweg KJV, werd in 2021 40 jaar! Taart met kaarsjes! En nog veel meer boeken!

Om de verjaardag van de grootste leesclub van het land te vieren, werd de Kinder- en Jeugdjury de Leesjury, en weten we meteen waarvoor deze jury staat. Het opzet en de leeftijdsindelingen in leesgroepen bleef hetzelfde, en werd zelfs uitgebreid met een groep voor juryleden van 16 tot 18 jaar


Jeugdboekenmaand: Helden en schurken

Geen betere manier om de juryleden die ik dit jaar onder mijn hoede had, eens in de bloemetjes te zetten. Van september tot vorige week 12 maart, lazen zij op geheel vrijwillige basis 8 boeken, waar we in de bibliotheek van Sint-Niklaas mee aan de slag gingen. We tekenden geheime gangen na waarvoor we ondergronds gingen met Aaf en Tom. Vroegen ons af waarom de bakkerij waar de Dappere Ridster haar bruine bolletjes ging halen, gesloten was, en waarom we de bakker dan maar meteen in een boom terug konden vinden. (Niet verder vertellen: hij is verliefd, en weet niet of de fietsenmaker hetzelfde voelt). 

Waarom ik net dit aanhaal? Omdat de juryleden dat zo wilden. In de inspiratiefiche stonden ook nog andere dingen, over sprookjes hervertellen, en om van mannelijke personages, vrouwelijke personages te maken, en vice versa. Maar mijn juryleden hadden geen sprookjes gelezen, of toch niet zoals ze "sprookjes" zouden omschrijven, ook al komen er in De Dappere ridster ook prinsen prinsessen voor. Krijg nou de roest!

We lazen over een bijna helemaal mislukt schoolfeest en over Frank en Stijn, die met hun mama en papa in een kasteel wonen. En dat mijn moeder een gorilla is (en wat dan nog), en Vrijdag kom ik weer thuis. Om te lezen over Tim, de kleine boswachter, en om te lachen met de avonturen (flink overdreven, volgens sommige juryleden niet zo'n leuk boek "maar 'k heb het wel op een halfuur helemaal uitgelezen!") van de Baron von Munchhausen, en wat is Dat met Leo?

Er waren juryleden die heel graag lezen, en daarom wilden meedoen met de Leesjury, of om inspiratie op te doen voor (mooie) dromen. Soms hadden we zoveel te vertellen rond de boeken, dat een knutselactiviteit (de troosttaart uit "Dat met Leo", knutselen met papier, lijm en scharen uit oude tijdschriften) erbij inschoot, en ik er dan maar even een babbel over hield.

Het C-beest


zorgde er ook dit jaar nog voor dat de groepen wat kleiner waren, en als er dan eens iemand wegviel, was een flinke dosis creativiteit (en soms een beetje touwtrekken om iets gedaan te krijgen, maar zo gaat dat dan) nodig om met soms maar twee juryleden een uur te kunnen vullen.


Tim, de kleine boswachter

deed ons buiten komen. We startten onze bijeenkomst op de bank voor de bibliotheek. We sloten onze ogen, en ik vroeg om stilte. Na dit momentje mochten juryleden hun ogen weer openen, en vroeg ik wat ze hadden gehoord... Bij het naar binnen komen herhaalde ik deze activiteit. "De Baron von Munchhausen" deed ons allemaal wel érgens (niet) om lachen, en soms vonden we het een beetje een vies boek.

Deze boeken stonden niet op de lijst


"Jij, ik en alle kinderen" van Bart Moeyaert, waaruit ik "Een kuil om in te wonen" voorlas, omdat Tippi uit "Tim, de kleine boswachter" een kuil heeft. Of was die kuil van Tim?
"Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt" (uit je doppen kijken, vinden wij een jaar nadat dit boek wél op de leeslijst stond) :-) ) van Edward van de Vendel, ook al omdat dit boek genoemd wordt, en meerbepaald het titelgedicht, ook al in "Tim, de kleine boswachter", ook al konden mijn juryleden deze passage niet meer benoemen. Dat is helemaal niet erg, en dus las ik het gedicht voor, en ook "Wat je moet doen als je geen lievelingsdier hebt".

Dankjewel


Juryleden om elke maand weer mee te komen doen, en om zoveel van de boeken te vinden (of ze net niet leuk te vinden, want dat mag ook!), voor al jullie enthousiasme voor boeken en verhalen.
Dankjewel, bibliotheek en personeel van Sint-Niklaas, voor jullie ontvangst en het serieus nemen van lezen en boeken,  met en voor kinderen en jongeren.