Enkele willekeurige voorbeelden hiervan zijn: (een dialoog met Jazz): Ze trekt haar kap af en wrijft even door haar haren, duwt daarna te hard tegen de schouder van haar boer, die inmiddels is opgestaan om een sigaret aan te steken. “Wat kom je doen”? vraagt ze aan Anna. “Ik wou je vertellen van school”. Volledig het noorden kwijt, stotterend bijna. “Heeft Marc nog iets gezegd misschien?” Agressieve toon die Anna bang maakt. Voorbeeld één van iets dat zo lijkt weggeplukt uit een scenario op papier, waarmee aan de slag moet gegaan worden. (…) “Was de frituur open, vraagt Anna in plaats van een antwoord te geven. Nog vreemdere blik van Jazz dan daarnet. “Je ging toch frieten halen, zei je? Valt Chet meteen bij. “De frituur was dicht, is het dat wat je wou weten, Chet?” antwoord Jazz kil. Voordat Anna zich kan afvragen waarom de sfeer tussen hen ineens zo vreemd en ijzig is, staat Chet op en verdwijnt al rokend naar buiten.
Voorbeeld twee, willekeurig in het boek: “Zou kunnen. Achteloos gaat Anna op haar zij liggen. Waarom maak je me eigenlijk wakker?” “Omdat ik een paar dagen wegga.” Afwachtende blik naar Anna, maar de gevreesde reactie van haar dochter blijft uit. “Naar zee. “Met wie?” Anna springt fel op, dan toch. (…) Moeder stuurt een kushandje in haar richting en trekt de deur van de slaapkamer dicht. Anna hoort haar kittige voeten op de trap. De voordeur gaat open, een vrolijke mannenstem klinkt in de gang, de koffers worden opgepakt en de deur gaat weer dicht.
Voorbeeld drie: “De voordeur gaat met veel lawaai open. Prince blaft. Chet veert verschrikt overeind, klapt de laptop dicht en vliegt al vloekend naar de keuken. “Jazz!!!” Gegil in de gang. Een dikke vrouw met lang, grijs piekhaar stormt naar binnen.”
Voorbeeld twee, willekeurig in het boek: “Zou kunnen. Achteloos gaat Anna op haar zij liggen. Waarom maak je me eigenlijk wakker?” “Omdat ik een paar dagen wegga.” Afwachtende blik naar Anna, maar de gevreesde reactie van haar dochter blijft uit. “Naar zee. “Met wie?” Anna springt fel op, dan toch. (…) Moeder stuurt een kushandje in haar richting en trekt de deur van de slaapkamer dicht. Anna hoort haar kittige voeten op de trap. De voordeur gaat open, een vrolijke mannenstem klinkt in de gang, de koffers worden opgepakt en de deur gaat weer dicht.
Voorbeeld drie: “De voordeur gaat met veel lawaai open. Prince blaft. Chet veert verschrikt overeind, klapt de laptop dicht en vliegt al vloekend naar de keuken. “Jazz!!!” Gegil in de gang. Een dikke vrouw met lang, grijs piekhaar stormt naar binnen.”
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is sprake van warme lach, blikken in bepaalde richtingen, allemaal dingen die een scenario ongetwijfeld ten goede komen om er een spannend iets op televisie of in de bioscoop mee uit te richten.
De achterflap van het boek meldt over Dullens dat ze artistiek en zakelijk leider is van Padarijs, een professioneel theaterhuis in Limburg, en dat ze gestudeerd heeft aan Studio Herman Teirlinck. Met “Bang” bewijst Dullens helaas dat je soms maar beter bij je leest kunt blijven, en dat een actrice, zangeres, zakelijk leider of wat dan ook bij theater, niet noodzakelijk een boek moet gaan schrijven. Waarschijnlijk is dit boek echter wel het typevoorbeeld van wat 15+’ers die misschien anders nooit een boek zouden lezen, nu wel zouden lezen. Maar daarom moet ik het nog geen goed boek vinden, om niet te zeggen dat ik een slecht gemaakt boek las, maar wel graag de filmversie wil zien.
Bang / Ingrid Dullens.- Antwerpen : Manteau, 2011.- 200p.- (Edge).- 978 90 223 2639 8 - 14+
Geen opmerkingen:
Een reactie posten