zaterdag 31 augustus 2019

Heerestraat & Rozenlaan: Mijn rampzalige leven in twee huizen / Carlie van Tongeren

De ouders van Nina, 15 jaar, zijn pas gescheiden. Haar moeder woont nu alleen in de Rozenlaan 54. Nina’s vader vormt – kort na de scheiding, een nieuw samengesteld gezin met Anja, haar dochter Lindi van 15 en zoon Mark van 17. Nina baalt als een stekker, en dat is voor Lindi en Mark niet helemaal anders. Maar waar Lindi doorheen het boek almaar vijandiger lijkt te doen tegen Nina, en haar weigert te zien als een zus, groeit er tussen Nina en Mark iets moois. Hoe moet dat, als je weet dat je eigenlijk iets voelt voor je (stief)broer/zus? Tussendoor zien we Nina’s moeder, die het leven zonder haar en haar vader niet makkelijk vindt: Dat uit zich doordat ze zich alleen kleedt in een afschuwelijk nachthemd, en een slobberig vest. De gordijnen blijven dicht…

"Heerestraat & Rozenlaan" is het eerste oorspronkelijk Nederlands uitgegeven boek bij Blossombooks.

Het thema "echtscheiding" en hoe iedere betrokkene daarmee moet omgaan, kan erg zwaar op de hand zijn, maar van Tongeren laat  er genoeg luchtigheid in zitten. Nina kan rekenen op haar twee goede vriendinnen Mara en Iris. Alledrie zijn ze heel verschillend: Iris is lesbisch, Mara gaat naar Bijbelcursussen en woont in een erg gelovig gezin, terwijl Nina zich kan uitleven in voetbal, hoewel dat laatste bij haar als je dit boek leest, niet meteen als “uitlaatklep” wordt gezien. Dat doet haar telefoon, en haar appen met I & M wel. Hun gesprekken via What’s App worden allemaal weergegeven.

Dat laatste maakt dat ik die gesprekken, net als “De Zo Had Het Moeten Gaan Dialogen”, diagonaal heb gelezen. (DZHHMGD). Hoewel ik me goed  kan voorstellen dat een jongere in de leeftijdscategorie van Nina, dat soort dingen in een dagboek noteert. Deze dialogen zijn ook absoluut niet ongeloofwaardig. Dus die vind ik eigenlijk zonder meer dapper. De What’s App gesprekken zal ik dan maar in het kippenhok parkeren! 🙂

“Heerestraat en Rozenlaan” is licht van toon, hoewel met een zwaar thema. De romantiek in dit boek kwam absoluut niet uit de lucht gevallen, hoewel de gezinsleden in de Heerestraat dat niet kunnen appreciëren. (Maar: verliefd worden, dat kies je niet). Ik heb dit boek erg graag gelezen! Elk hoofdstuk laat zien waar de personages zich bevinden: of in de Rozenlaan, of in de Heerestraat.

Ik denk eerlijk gezegd dat vooral meisjes dit boek zullen appreciëren, hoewel de gevoelens van jongens zeker ook goed uit de verf komen.

Heerestraat en Rozenlaan / Carlie van Tongeren.- Utrecht : Blossombooks, 2018.- 272p.- ISBN 978 94 634 125 9