zondag 24 mei 2020

Blossombooks Read-a-thon 2020: challenge 3 & 4 over lievelings- en Blossom Books

Liefste lievelingsboeken, personages, Blossom Books,

Als ik over jullie lees, neem ik geen foto's.

Dan lees ik over hoe jullie zijn.

Hoe de heuvelwachter alleen op een heuvel is, en daar wacht. Omdat heuvelwachter zijn beroep is. Over hoe hij op een dag op zijn heuvel een zaadje vindt, dat hij water, liefde en warmte geeft. En ondertussen wacht de heuvelwachter. Hij weet niet waarop, maar dat doet er niet toe. En plots is hij daar: Kerel. Een boom van een kerel. Wat komt Kerel zomaar doen? De tijd die wachten heet, die geeft Kerel ook al niet meer terug. Hij is teveel, teveel ineens. Dat wil de heuvelwachter niet.

Na jaren van zwijgen, begint Kerel te praten, en komen de verhalen, die de heuvel rijk is, boven. Over preisoepgangen, een reus, en over regen. En daarna...

Liefste lievelingsboek: als ik jou niet héél goed voorbereid lees, of voorlees aan anderen, doe je me gegarandeerd huilen. Als ik me voorbereid, kan ik het droog houden, en krijg ik hooguit kippenvel op mijn armen. Misschien klinkt mijn stem iets brokkeliger.

Meer lezen?


Lieve Jasper en Roderik,


Toen jullie samen op de middelbare school belandden, in het Sint-Franciscuscollege, wisten jullie niet goed wat jullie te wachten zou staan. Jij was weer de kleinste, Jasper. Roderik had vanaf de eerste dag iets meer lef dan jij. Hij liet niet na om een leraar belachelijk te maken. Roderik vertelt jou later dat hij daarmee indruk wilde maken op jou.

Ik vergeet af en toe dat jullie slechts 12 en 13 zijn. Ik heb jullie boek intussen 12 jaar in mijn kast staan, en als ik eens een minder leuk boek "moet" lezen, weet ik steeds dat ik het boek over jullie wél altijd warm en lief vind.

Dat vind ik bijzonder: ik ontdek niet zozeer elke keer nieuwe dingen, maar sta wel elke keer verwonderd hoe jullie er ondanks alle moeilijkheden, altijd voor elkaar zijn. Het is ontzettend fijn dat jullie elkaar mogen vinden, en dat jullie mogen zijn wie jullie zijn, ook als je 12 en 13 bent. Ik weet niet of ik het motto "Wees een vlinder, maar laat je niet vastspelden" niet een beetje klef vind, want ergens klopt dat uiteraard.

Meer lezen?

Tijd voor Oreokoekjes!


Er is een boek dat "Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld en zijn liefde voor Blue" heet. Het is het debuut van Becky Albertalli. Ik las het boek vlak voor ik de film zag. Simon schrijft mails aan Blue. Beiden weten niet van elkaar van wie ze mails krijgen. Op een dag worden Simon's mails ontdekt, en wordt hij gechanteerd: iemand zal aan de grote klok hangen dat Simon homo is... Of hij moet Martin in contact brengen met Simon's nichtje Abby... Ik vond "Simon" (en als ik het boek opnieuw lees ga ik weer dat heerlijke gevoel hebben dat ik een beetje zweef) lief en spannend, en zelfs toen ik de film zag had ik hetzelfde gevoel dat ik had toen ik het boek las: "wie schrijft die mails aan Simon?!" En oh ja: Oreokoekjes: ik kocht ze prompt na het lezen en kijken naar en over Simon en de zijnen. Ik weet niet meer wat ik daar precies zo lekker aan vond.

De voordelen van onbeantwoorde liefde


het volgende boek van Becky Albertalli. Flitsende cover, met een roze ijsje op een blauwachtige cover. Molly Peskin Suso heeft al 26 crushes op jongens gehad, waarvan ze er niet eentje zelfs maar heeft gezoend. Zus Cassie kan elk meisje krijgen dat ze wil. Wat heeft zij dat Molly niet heeft?

Als Molly in de toiletten van de club waar zij en Cassie vaak uitgaan, Mina leert kennen, verandert de relatie van de zusjes. Molly voelt zich heel eenzaam nu ze merkt dat Cassie het serieus meent met Mina, terwijl zij issues heeft rond haar mollige lijf. Verwacht hier echter geen tranentrekkerig boek en een "kijk mij eens zielig zijn": Molly kan heel goed haar mannetje staan, en dat ontgaat de mensen uit haar omgeving niet. Ook niet die jongen in de winkel waar ze een vakantiebaantje heeft...

Dit boek is licht van toon, maar wil tegelijk laten zien dat iedereen er mag zijn. Ik vond het een heerlijke leeservaring. Ik wil ook heel graag "Wat als dit het is", de samenwerking tussen Becky Albertalli en Adam Silvera lezen. Gelukkig kan dat altijd: wegduiken in een boek!


Nog op mijn leeslijstje 


"De onverklaarbare logica van mijn leven" en "Aristoteles en Dante ontdekken het geheim van het universum" van Benjamin Alire Sáenz.

Geen opmerkingen: